مدرسه فقاهت
کتابخانه مدرسه فقاهت
کتابخانه تصویری (اصلی)
کتابخانه اهل تسنن
کتابخانه تصویری (اهل تسنن)
ویکی فقه
ویکی پرسش
العربیة
راهنما
جستجوی پیشرفته
همه کتابخانه ها
جدید
صفحهاصلی
فقه
اصول فقه
قرآنی
علوم حدیث
اخلاق
عقاید
علوم عقلی
ادیان و فرق
سیره
تاریخ و جغرافیا
ادبیات
معاجم
سیاسی
علوم جدید
مجلهها
گروه جدید
همهگروهها
نویسندگان
العتبة الحسینیة المقدسة
العتبة العباسية المقدسة
مجمع جهانی اهل بیت
أبو معاش-سعيد
آل سيف-فوزي
اراکی-محسن
التبريزي-الميرزا جواد
السيفي المازندراني-علي أكبر
الشهرستاني-السيدعلي
الفياض-محمداسحاق
قاسم-عیسیاحمد
كاشف الغطاء-احمد
الكوراني العاملي-علي
المحسني-محمدآصف
الهاشمي-السیدمحمود
ایزدی-خزائلی
پزشکی
حکمت
موقت
همهگروهها
نویسندگان
مدرسه فقاهت
کتابخانه مدرسه فقاهت
کتابخانه تصویری (اصلی)
کتابخانه اهل تسنن
کتابخانه تصویری (اهل تسنن)
ویکی فقه
ویکی پرسش
فرمت PDF
شناسنامه
فهرست
««صفحهاول
«صفحهقبلی
جلد :
1
««اول
«قبلی
جلد :
1
نام کتاب :
دوازده نكته در بررسى و ارزيابى ادله توسل، شفاعت، تبرك و زيارت
نویسنده :
نجارزادگان، فتحالله
جلد :
1
صفحه :
73
مقدمه:
7
نكته اول: ابتدا بايد موضع نزاع با وهابيان در مسأله توسل، استغاثه و شفاعت دقيقاً روشن شود. موضع اين نزاع، توسل، شفاعت و ... پس از وفات پيامبر خدا يا اولياست.
9
نكته دوّم: وهابيان از سر نادانى يا عناد به آياتى كه مشركان را مورد خطاب قرار مىدهد و پندارهاى آنان را فرو مىريزد، استناد جسته. براى اثبات شرك در مسأله توسل، استغاثه و شفاعت پس از وفات اولياء، به كار مىگيرند.
15
نكته سوم: استناد به آيات دربارهى مشركان براى تطبيق بر مؤمنان، از قرن هشتم توسط ابن تيميه پديد آمده است. وى اين سنت بى دليل را در اين امت پى نهاد.
19
نكته چهارم: فرض كنيم مردگان پس از وفات (آن گونه كه وهابيان مىپندارند) همانند بتهاى جامدِ بى جان شوند اما تفاوت اساسى در ديدگاههاى مؤمنان با مشركان، هرگز به ما اجازه نخواهد داد آيات درباره مشركان را به مؤمنان سرايت دهيم.
20
نكته پنجم: هر چند تا اين جا آشكار شد هيچ نقطهى مشتركى بين توحيد و شرك وجود ندارد اما (چون وهابيان اين امت را به شرك متهم مىكنند) باز هم اگر در ماهيت رذيلت شرك و فضيلت توحيد بيشتر درنگ كنيم اتهام به شرك ورزىِ مؤمنان را در امر توسل و شفاعت به كلى بى اساس خواهيم ديد.
28
نكته ششم: هرگز آياتى كه سخن از تأثير اسباب و مسببات در نظام آفرينش دارد و يا فعلى از بنده را كنار فعل خداوند مطرح مىكند، به معناى استقلال اسباب يا استقلال فعل بندگان در نظام هستى نيست.
31
نكته هفتم: اگر بخواهيم در يك كلام نگاه موحد را از مشرك نسبت به دخالت اسباب و وسايل در امور هستى نشان دهيم، كلام حضرت ابراهيم كه پرچمدار توحيد و الگوى موحدان است، هدايتگر ماست.
33
نكته هشتم: ادلهى فراوانى در مصادر سنى (فارغ از مصادر شيعى) به چشم مىخورد كه از حيات انبيا و اوليا در عالم برزخ خبر مىدهد.
34
نكته نهم: ادلهى جواز استغاثه، توسل، شفاعت، تقبيل و تبرك به آثار پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله پس از وفات در مصادر اهل سنت فراوانند.
40
نكته دهم: زيارت قبر انبيا و اوليا مشروع بلكه امرى مستحبمى باشد و با ادلهى گوناگون قابل اثبات است.
49
نكته يازدهم: ساختنمسجد بر قبر صالحانيا كنار قبر و جواز نماز يا رجحانآن، امرىمشروعاست.
56
نكته دوازدهم: بزرگداشت مواليد معصومان نيز، امرى جايز و مشروع بلكه مستحب است و با ادلهى گوناگون قابل اثبات مىباشد.
61
كتابنامه
67
نام کتاب :
دوازده نكته در بررسى و ارزيابى ادله توسل، شفاعت، تبرك و زيارت
نویسنده :
نجارزادگان، فتحالله
جلد :
1
صفحه :
73
««صفحهاول
«صفحهقبلی
جلد :
1
««اول
«قبلی
جلد :
1
فرمت PDF
شناسنامه
فهرست
کتابخانه
مدرسه فقاهت
کتابخانهای رایگان برای مستند کردن مقالهها است
www.eShia.ir