responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 7  صفحه : 367

قانونى را در حق آنان جارى ساخت، و اولاد دختر را اولاد قانونى و داراى قرابت قانونى دانسته و در اين باره در آيه ارث فرموده:(يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ ...)[1] و نيز فرموده:(لِلرِّجالِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ وَ لِلنِّساءِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ)[2] و نيز در آيه محرمات نكاح فرموده:( حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهاتُكُمْ وَ بَناتُكُمْ‌) - تا آنجا كه مى‌فرمايد- (وَ أُحِلَّ لَكُمْ ما وَراءَ ذلِكُمْ )[3] چون در اين آيه بطورى كه مى‌بينيد دختر دختر را، دختر خود انسان دانسته و اولاد دختران را اولاد ناميده، در آيه مورد بحث هم به همين ملاحظه فرموده:(وَ يَحْيى‌ وَ عِيسى‌ وَ إِلْياسَ ...) و عيسى (ع) را كه اتصالش به ابراهيم و يا نوح (ع) جز از ناحيه مادر نبوده ذريه ابراهيم و يا نوح (ع) شمرده است.

[استناد ائمه اهل بيت : به آياتى از قرآن مجيد براى اثبات اينكه دختر زاده اولاد بشمار مى‌رود]

امامان اهل بيت (ع) نيز با همين آيه و همچنين آيه محرمات نكاح و آيه مباهله استدلال كرده‌اند بر اينكه دختر زاده انسان نيز اولاد انسان است، گو اينكه ائمه (ع) اين استدلال را در خصوص فرزندان فاطمه (ع) كرده‌اند و ليكن ادله‌اى را كه آورده‌اند عام است.

حضرت امام باقر (ع) استدلال ديگرى در اين باره دارد كه از ادله گذشته صريح‌تر است، و اين استدلال را شيخ كلينى (رض) به سند خود از عبد الصمد بن بشير از ابى الجارود روايت كرده كه گفت: حضرت ابى جعفر (ع) به من فرمود: اى ابى الجارود! مردم در باره حسن و حسين (ع) به شما چه مى‌گويند؟ عرض كردم عقيده ما را در اينكه آن دو بزرگوار فرزندان رسول خدايند انكار مى‌كنند. فرمود: شما عليه ايشان به چه دليلى تمسك مى‌جوييد؟ عرض كردم: به فرموده خداى تعالى كه در باره عيسى بن مريم فرموده:(وَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَيْمانَ وَ أَيُّوبَ وَ يُوسُفَ وَ مُوسى‌ وَ هارُونَ وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ وَ زَكَرِيَّا وَ يَحْيى‌ وَ عِيسى‌) و با اينكه عيسى (ع) پدر نداشت او را ذريه نوح (ع) خوانده. حضرت فرمود: ايشان در جواب اين استدلال شما چه مى‌گويند؟

عرض كردم: مى‌گويند عيسى (ع) را ذريه نوح (ع) ناميدن دليل بر اين‌


[1] حكم خدا در حق فرزندان شما اين است كه پسران دو برابر دختران ارث برند. سوره نساء آيه 11

[2] مردان را از آنچه پدر و مادر و خويشان به ارث گذاشته‌اند چه كم و چه زياد بهره‌اى است مقرر، و زنان را نيز از آنچه كه پدر و مادر و خويشان به جاى گذاشته‌اند بهره‌اى است مقرر. سوره نساء آيه 7

[3] حرام شده است بر شما مادران و دختران شما- تا آنجا كه مى‌فرمايد- و غير اينها كه گفته شد همه بر شما حلال شده است. سوره نساء آيه 24

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 7  صفحه : 367
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست