نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 367
قانونى را در حق آنان
جارى ساخت، و اولاد دختر را اولاد قانونى و داراى قرابت قانونى دانسته و در اين
باره در آيه ارث فرموده:(يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ
...)[1] و نيز فرموده:(لِلرِّجالِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ
الْأَقْرَبُونَ وَ لِلنِّساءِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ
الْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ)[2] و نيز در آيه محرمات نكاح فرموده:( حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهاتُكُمْ
وَ بَناتُكُمْ) - تا آنجا كه
مىفرمايد- (وَ أُحِلَّ لَكُمْ ما
وَراءَ ذلِكُمْ )[3] چون در اين آيه بطورى كه مىبينيد دختر دختر را،
دختر خود انسان دانسته و اولاد دختران را اولاد ناميده، در آيه مورد بحث هم به
همين ملاحظه فرموده:(وَ
يَحْيى وَ عِيسى وَ إِلْياسَ ...)
و عيسى (ع) را كه اتصالش به ابراهيم و يا نوح (ع) جز از ناحيه مادر نبوده ذريه
ابراهيم و يا نوح (ع) شمرده است.
[استناد
ائمه اهل بيت : به آياتى از قرآن مجيد براى اثبات اينكه دختر زاده
اولاد بشمار مىرود]
امامان اهل
بيت (ع) نيز با همين آيه و همچنين آيه محرمات نكاح و آيه مباهله استدلال كردهاند
بر اينكه دختر زاده انسان نيز اولاد انسان است، گو اينكه ائمه (ع) اين استدلال را
در خصوص فرزندان فاطمه (ع) كردهاند و ليكن ادلهاى را كه آوردهاند عام است.
حضرت امام
باقر (ع) استدلال ديگرى در اين باره دارد كه از ادله گذشته صريحتر است، و اين
استدلال را شيخ كلينى (رض) به سند خود از عبد الصمد بن بشير از ابى الجارود روايت
كرده كه گفت: حضرت ابى جعفر (ع) به من فرمود: اى ابى الجارود! مردم در باره حسن و
حسين (ع) به شما چه مىگويند؟ عرض كردم عقيده ما را در اينكه آن دو بزرگوار
فرزندان رسول خدايند انكار مىكنند. فرمود: شما عليه ايشان به چه دليلى تمسك
مىجوييد؟ عرض كردم: به فرموده خداى تعالى كه در باره عيسى بن مريم فرموده:(وَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَيْمانَ وَ أَيُّوبَ وَ يُوسُفَ وَ مُوسى وَ
هارُونَ وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ وَ زَكَرِيَّا وَ يَحْيى وَ
عِيسى) و با اينكه عيسى (ع) پدر نداشت او را ذريه نوح (ع) خوانده. حضرت
فرمود: ايشان در جواب اين استدلال شما چه مىگويند؟
عرض كردم:
مىگويند عيسى (ع) را ذريه نوح (ع) ناميدن دليل بر اين
[1] حكم خدا در حق فرزندان شما اين است كه پسران دو برابر دختران
ارث برند. سوره نساء آيه 11
[2] مردان را از آنچه پدر و مادر و خويشان به ارث گذاشتهاند چه
كم و چه زياد بهرهاى است مقرر، و زنان را نيز از آنچه كه پدر و مادر و خويشان به
جاى گذاشتهاند بهرهاى است مقرر. سوره نساء آيه 7
[3] حرام شده است بر شما مادران و دختران شما- تا آنجا كه
مىفرمايد- و غير اينها كه گفته شد همه بر شما حلال شده است. سوره نساء آيه 24
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 367