نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 173
به ما خاطرنشان ساخته
كه براى او دينى است مركب از عقايدى اصولى و قوانينى عملى كه عمل به آنها واجب و
موجب ثواب و تخلف از آن حرام و مورث عقاب است، و صلاح حال ما و سرانجام نيكمان و
به نتيجه رسيدن كوششهاى ما در اين است كه آن عقايد و احكام را مانند آراى اجتماعى
خود پيروى نموده و محترم بشماريم.
آرى، در دين
خدا عقايدى است كه بايد بدان معتقد بود، و وظائف عملى و قوانينى در عبادات و
معاملات و سياسات وجود دارد كه بايد بدان عمل نمود، هم چنان كه هر جامعهاى به
قوانين خود اعتقاد داشته و به آن عمل مىكند.
همين معنا
است كه ما را وادار به بحث در اطراف معارف اعتقادى و عملى دين نموده و به ما اجازه
مىدهد كه معارف دينى و آراى عقلى و احكام عملى آن را عينا به چيزى مستند كنيم كه
معارف اجتماعى خود را بدان مستند مىسازيم و آن مساله وجود مصلحت و نبود مفسده
است.
اينجاست كه
حكم مىكنيم به اينكه خداى سبحان هم براى بندگان خود وظائف و تكاليفى تعيين
نمىكند مگر اينكه در آن مصلحتى باشد كه دنيا و آخرت آنان را اصلاح نمايد.
و خلاصه،
خداى سبحان جز به امر حسن و پسنديده دستور نداده، و جز از امرى كه قبيح و موجب
فساد دنيا و دين بندگان است نهى نكرده. و كارى را انجام نمىدهد مگر اينكه عقل نيز
همان را مىپسندد، و چيزى را ترك نمىكند، مگر اينكه عقل هم ترك آن را سزاوار
مىداند.
اين بود آنچه
كه عقل ما آن را درك مىكند، و ليكن با اين حال خداى تعالى ما را به دو حقيقت ديگر
تذكر داده است:
[عقول بشرى
از درك تمام حقائق عاجز است]
اول اينكه:
اين عقل است كه از معارف اعتقادى و عملى دين ما اين مقدار را درك مىكند، و گرنه
حقيقت امر از اين مقدارها بالاتر و باز هم بالاتر است، براى اينكه آنچه را كه ما
از معارف دين درك مىكنيم، حقايقى است كه از مواد آراى اجتماعى گرفته شده و در
حقيقت الگويش از آن آراء برداشته شده است، و عقل قاصر است از اينكه پا فراتر
گذاشته و قرآنى را كه از آسمان نازل شده و مشتمل بر حقايقى آسمانى است، آن طور كه
هست درك نمايد.
و در اين
باره فرموده است:(إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ
تَعْقِلُونَ وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ)[1]. و در مثالهايى كه
زده است فرموده:
[1] به درستى كه، آن را قرآنى عربى قرار داديم، باشد كه شما تعقل
كنيد، همين قرآن در لوح محفوظ نزد ما بلند مرتبه و متقن و محكم است( فهم شما به آن
دسترسى نداشته و در آن نفوذ نمىكند). سوره زخرف آيه 4
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 173