نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 161
مردان همين علاقه وجود دارد، و همچنين علاقه
غريزى كه در انسان نسبت به فرزندان هست، نسبت به مطلق اولاد و مطلق اموال است، نه
خصوص پسران، و خصوص قناطير .
و به همين
جهت آن مفسرى كه فاعل تزيين را خدا دانسته ناچار شده است بگويد:
مراد از حب
نساء علاقه به مطلق همسر است، تا شامل علاقه زن به شوهرش نيز بشود، و مراد از
بنين، مطلق فرزند است، تا شامل دختران نيز بشود، و مراد از قناطير، مطلق مال است،
و گفته:
اگر خداى
تعالى از خصوص نساء و بنين و قناطير نام برده، براى اين است كه اينها افراد قوى و
شناخته شدهتر مصداقند، و آن گاه در توجيه اين گفتهاش خود را سخت به زحمت انداخته
است.
نكته چهارم:
اينكه نسبت داشتن تزيين به خداى سبحان با آخر آيه كه مىفرمايد:
(ذلِكَ مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ، قُلْ أَ
أُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِنْ ذلِكُمْ ...) نمىسازد، براى
اينكه ظاهر اين كلام اين است كه مىخواهد مردم را از شهوات دنيايى منصرف كند، و
نفوس بشر را متوجه ثوابها و بهشت و همسران و رضوانى كند كه نزد خدا برايشان آماده
است، و منصرف كردن مردم از زندگى دنيا صحيح نيست، چون دنيا مقدمه آخرت است، و
منصرف كردن مردم از مقدمه و در عين حال دعوت آنان به ذى المقدمه، تناقض روشنى است،
و بلكه ابطال هر دو امر يعنى هم دنيا و هم آخرت است، و مثل كسى مىماند كه
مىخواهد سير بشود و از خوردن خوددارى مىكند.
حال اگر
بگويى آيه شريفه:(زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ ...) معنايى را
افاده مىكند كه خلاصه آن را اين آيه شريفه مىرساند:(قُلْ مَنْ
حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ
الرِّزْقِ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا خالِصَةً يَوْمَ
الْقِيامَةِ)[1].
و لازمه
انطباق معناى آن آيه و اين آيه اين است كه بگوئيم: در آن آيه نيز فاعل تزيين،
خداست هم چنان كه در اين آيه فاعل تزيين، خدا است.
در پاسخ
مىگوئيم: كه خير، آن آيه با اين آيه منطبق نيست، و نظام آن آيه فرق دارد، زيرا
آيه مورد بحث، در مقام مذمت شهواتى است كه محبوب مردم است، و مردم را از ياد خدا
منصرف نموده و مشغول مىسازد، و نمىگذارد آدمى به ياد لذائذى كه نزد خدا دارد
بيفتد، و مىخواهد مردم را در اعراض از آن شهوات تحريك و تشويق كند، و متوجه
لذائذى كه نزد
[1] بگو چه كسى زينتى را كه خدا براى بندگانش در آورده و روزى
پاك را حرام كرده؟ بگو اينها براى كسانى است كه در زندگى دنيا ايمان آوردند و خالص
آن در قيامت مخصوص ايشان است( سوره اعراف آيه 32).
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 161