و در تفسير قمى در ضمن روايت ابى الجارود از ابى جعفر (ع) نقل كرده
كه در معناى كلمه مذكور فرمود: غرام به معناى لازم و لا ينفك است. و در معناى
اسراف در جمله(لَمْ يُسْرِفُوا)
فرموده است: اسراف به معناى انفاق در معصيت و در غير حق است. و در معناى اقتار در
جمله(وَ لَمْ يَقْتُرُوا)
فرموده: يعنى در حق خداى عز و جل بخل روا نمىدارند. و در معناى جمله(وَ كانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً)
فرموده: قوام به معناى عدل و ميانه روى در انفاق است، و آن عبارت است از انفاق در
هر جايى كه خدا دستور داده باشد[2].
و در كافى از احمد بن محمد بن على از محمد بن سنان از ابى الحسن (ع)
روايت كرده كه در ذيل جمله(وَ كانَ بَيْنَ
ذلِكَ قَواماً) فرموده: قوام، عبارت است از انفاق
دارندگان، بمقدارى كه لازم است و انفاق بيچارگان بمقدارى كه قدرت و توانايى دارند
هست، آنهم هر يك را به قدر عيال و مخارجشان، مخارجى كه زندگيشان را اصلاح كند و
زندگى خود صاحب عيال را نيز اصلاح نمايد، زيرا خداى تعالى هيچ كس را تكليف نفرموده
مگر به آن مقدارى كه قدرت به ايشان داده است[3].
و در مجمع البيان از معاذ روايت كرده كه گفت: از رسول خدا 6 از اين
آيه پرسيدم، فرمود: كسى كه در غير حق انفاق كند اسراف كرده و كسى كه در مورد حق
انفاق نكند اقتار كرده است[4].
مؤلف: اخبار در معناى اين آيه بسيار زياد است.
و در الدر المنثور است كه فاريابى و احمد و عبد بن حميد و بخارى و
مسلم و ترمذى و ابن جرير و ابن منذر و ابن ابى حاتم و ابن مردويه و بيهقى (در شعب
الايمان)، از ابن مسعود روايت كرده كه گفت از رسول خدا 6 پرسيدم: چه گناهى از
همه گناهان بزرگتر است؟ فرمود: اينكه براى خدا شريك بگيرى، با اينكه او تو را خلق
كرده.
پرسيدم ديگر چه؟ فرمود: اينكه فرزندت را از ترس اينكه روزى تو را
بخورد به قتل