نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 236
سلام كردن شخص به اهل خانه است، وقتى كه به
خانه وارد مىشود، و جواب سلام اهل خانه به او است، زيرا همين سلام و عليك، سلام
بر خودتان است[1].
مؤلف: در تفسير همين آيه اشاره به اين معنا گذشت.
و در تفسير قمى در ذيل جمله( إِنَّمَا
الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ) ...(حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ ) فرمودهاند: اين آيه درباره
عدهاى نازل شد كه هر وقت رسول خدا 6 ايشان را براى امرى از امور جمع مىكرد تا
پى كارى يا جنگى كه پيش آمده بود بفرستد، بدون اجازه او متفرق مىشدند، خداى تعالى
ايشان را از اين رفتار نهى فرمود[2].
و در همان كتاب در ذيل آيه(فَإِذَا
اسْتَأْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَنْ لِمَنْ شِئْتَ مِنْهُمْ) فرمود: اين آيه درباره حنظلة بن ابى عياش نازل شد، و جريانش چنين
بود كه او در شبى كه فردايش جنگ احد شروع مىشد، عروسى كرده بود، پس از رسول خدا
6 اجازه گرفت تا نزد اهلش بماند، پس خداى عز و جل اين آيه را فرو فرستاد، حنظله
نزد اهلش ماند، صبح در حال جنابت به ميدان جنگ آمد و شهيد شد، رسول خدا 6 فرمود:
من خود ديدم كه ملائكه حنظله را با آب ابرها، و روى تختههايى از نقره در ميان
آسمان و زمين غسل مىدادند، و به همين جهت او را غسل الملائكه ناميدند[3].
باز در همان كتاب در ذيل آيه(لا
تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضاً) از قول امام (ع) گفته: يعنى رسول خدا 6 را مثل يك فرد عادى صدا
نزنيد و در روايت ابى الجارود از ابى جعفر (ع) آمده كه در معناى آيه مذكور
مىفرمود: نگوييد: يا محمد، و يا ابا القاسم، بلكه بگوييد: يا نبى اللَّه، و يا
رسول اللَّه[4].
مؤلف: نظير اين حديث از ابن عباس روايت شده، و ليكن در سابق گفتيم كه
ذيل آيه شريفه با اين معنا آن طور كه بايد سازگار نيست.