responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مباحث تكميلى عقايد نویسنده : ابراهیم زاده، عبدالله؛ سبحانی، سعید    جلد : 1  صفحه : 17
زياد، بازگو مى‌كنند، پيام‌آوران دين‌اند، ولى مصلحانى كه خود را برانگيخته عقلشان مى‌دانند، مصلحانى خيرانديش‌اند و پيامشان پيامى انسان است. و بدين دليل، قطعاً در آن خطا و نقصان راه دارد، بخلاف پيام‌هاى الهى كه به معدن وحى لايزال متصل است و هيچ خطا و خللى را مباحث تكميلى عقايد 23 تحليل نظريه دوم:
ص : 23 در آن راهى نيست.
بنابراين، پيامى ملاك دين بودن را دارد كه از هر نوع خطا مصون باشد. بدين روى نمى‌توان ادعاى هر گروه و دسته‌اى را به‌عنوان دين قبول كرد؛ كسى كه مى‌خواهد، دينى را عرضه كند، بايد داراى دو شرط باشد:
1- چون هدف دين تأمين نيازمنديهاى روحى و سعادت بشر است، بايد به همه رموز و اسرار جسمى و روحى انسان آگاه باشد.
2- عرضه كنندگان دين نبايد كوچكترين نفعى در آن داشته باشند تا مبادا حجابى در برابر ديدگان آنها گردد، بلكه بايد مصالح جامعه را در نظر داشته باشند.
2 جهان‌بينى‌ نگرش كلى نسبت به هستى و بينش كلى درباره آنچه وجود دارد، «جهان‌بينى» خوانده مى‌شود؛ مثلًا، در حكمت نظرى، حكيم الهى وجود را به واجب و ممكن، و ممكن را به مجرّد و مادى، و مادى را به جوهر و عرض تقسيم مى‌كند و مى‌گويد: «خدا هست»، «جسم مادى وجود دارد»، «عرض موجود است.» اين قضايا بر شناخت ما از جهان خارج دلالت مى‌كند.
فرق جهان‌بينى با جهان احساسى و جهان‌شناسى‌ احساس، نيرويى است مشترك بين انسان و حيوان كه به كمك آن مى‌توان آنچه را كه نياز به فكر و انديشه ندارد، درك كرد. بعضى از حيوانات، احساسى پيشرفته‌تر از انسان دارند. واضح است كه با احساساتى همچون لمس كردن، بوييدن و چشيدن يا به عبارت ديگر، با جهان احساسى، نمى‌توان هستى را شناخت، همچنان كه اگر كسى در تاريكى بدن فيل را لمس كند، نمى‌تواند شكل آن را براى ما توصيف كند. او اگر پاى فيل را لمس‌

نام کتاب : مباحث تكميلى عقايد نویسنده : ابراهیم زاده، عبدالله؛ سبحانی، سعید    جلد : 1  صفحه : 17
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست