نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 99
كه بر طبق موازين قضايى خود، به فصل خصومت و
رفع تنازع بپردازند.[1] همچنين
در امور شخصى، از قبيل وقف، وصيّت و ازدواج نيز بر طبق آيين و مرام خود، آزادى عمل
دارند[2] و احدى حق
تعرض به اموال و حقوق آنها را نداشته و دولت اسلامى در اين زمينه، مسئوليت دارد.[3] دولتمردان در حكومت اسلامى، در
برخورد با غير مسلمانانى كه در كشور اسلامى زندگى مىكنند، موظفند بر طبق دستور
امير المؤمنين عليه السّلام به مالك اشتر، عمل كنند كه فرمود:
و اشعر قلبك الرحمة للرعية و المحبة لهم و اللطف بهم و لا تكونن
عليهم سبعا ضاريا تغتنم اكلهم فانهم صنفان: اما اخ لك في الدين و اما نظير لك فى
الخلق؛[4] اى مالك! رحمت محبت و لطف بر رعيت را بر قلب خود قرار ده و مبادا
براى آنان درندهاى خونآشام، كه در پى دريدن آنها است، باشى؛ زيرا آنان دو
گروهند: يا برادر دينى تواند و يا همنوعان تو هستند.
پيمانهاى متقابل
از دستورهاى مؤكد اسلام، پايبندى دولت اسلامى به تعهدات و قراردادهاى
خود با غير مسلمانان است. ازاينرو، دولت اسلامى و اقليتها مىتوانند روابط
عادلانه خود را در ضمن اين گونه قراردادها تنظيم كرده و نسبت به اجراى آن متعهد
گردند.
پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در دوران حكومت خود، چنين
قراردادهايى را امضا نمودند. و اين اسناد افتخارآميز، كه در تاريخ اسلام ثبت شده
است، بهترين گواه بر رويّه دولت اسلامى در برخورد با غير مسلمانان است. در متن يكى
از اين پيمانها آمده است:
[3] - در اصل 12 و 13 و 14 قانون اساسى جمهورى اسلامى
ايران، اقليتهاى دينى و مذهبى در انجام وظايف دينى و مذهبى خود و احوال شخصيّه
آزاد شناخته شده، دولت اسلامى و همه مسلمانان به عدالت نسبت به آنان و رعايت
حقوقشان موظف شدهاند.