نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 100
يهوديان در دين خود آزادند، همانگونه كه
مسلمانان در دين خود آزادند، به جز ظالمان و متجاوزان هر دو گروه، كه از ديگران
مستثنا و جدا هستند و خود و خانواده خويش را هلاك مىكنند. يهوديان بنى نجار، بنى
حارث، بنى ساعده، بنى الاوس و ...، همگى داراى همان امتيازات يهوديان بنى عوف
هستند. همپيمانان همه يهوديان نيز همانند خودشان مىباشند.
قابل توجه است كه در اين پيمان، از مسلمانان و طرف ديگر قرارداد
(يهوديان مدينه) به عنوان «امت واحده» نام برده شده است:
هذا الكتاب من محمد النبى بين المؤمنين و المسلمين من قريش و (اهل)
يثرب ... انهم امة واحدة من دون الناس.[1] در يكى ديگر از اين پيمانها كه پيامبر اسلام با مسيحيان نجران در
سال دهم هجرت امضا نمودند، آمده است:
مردم نجران و اطراف آن، نسبت به مال، جان، سرزمين، مراكز عبادت و
تمامى اعضاى قبيله خود، از حاضر و غايب، در پناه خدا و پيامبر اسلام قرار دارند. و
هيچ اسقف، راهب و كاهنى از آنان، از مقام خود عزل نمىشود و به آنان اهانتى نخواهد
شد. و در برابر خونهايى كه در جاهليت ريخته شده، مجازات نخواهند شد و خسارتى از
آنان گرفته نخواهد شد و هيچگونه سختگيرى درباره آنان روا نيست، هيچ لشكرى بر
سرزمين آنها وارد نمىشود و هركس بر آنان ادعايى داشته باشد، براساس عدل درباره
آنها حكم مىشود تا نه ظالم باشند و نه مظلوم ...[2]
با توجه به پيمانهاى متعددى كه پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم با غير
مسلمانان برقرار نموده است، ولى هيچ مورخى (مسلمان يا غير مسلمان) ادعا نكرده است
كه پيامبر به نقض عهد و شكستن پيمان اقدام كرده باشد، مگر آن كه قبلا طرف مقابل،
تهد خود را يكجانبه، لغو كرده باشد.
امثال هگل، از اين بخشهاى زرين حضور دين و دولت، بىخبر بودهاند و
تنها
[1] - براى اطلاع از متن كامل پيمان، همراه با مستندات
و توضيحات ر. ك: احمدى ميانجى، مكاتيب الرسول، ج 1، ص 240 و 263.