نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 81
اگر در جايى مقتضيات زمان عوض شد، به طورى
كه براى علم و عقل ثابت شد كه مصلحت و ملاك حكمى تغيير كرده، فقها مىگويند: چون
زيربناى حكم تغيير كرده، خود اسلام، تغيير حكم را اجازه مىدهد. پس عقل عاملى است
كه در مواردى (نه همهجا) به ملاكات احكام پى مىبرد و علل احكام را كشف مىكند.
اگر آن علل تغيير كنند، عقل اجازه دارد كه حكم را تغيير دهد؛ يعنى در واقع، كشف
مىكند كه اسلام چگونه نظرى دارد.[1]
2. قوانين ثابت و متغيّر
از آنجا كه احتياجات بشر، دو گونه است: ثابت و متغير، اسلام نيز
براى نيازهاى ثابت، قوانين ثابت و براى نيازهاى متغير، قوانين متغير در نظر گرفته
است. و اين قوانين متغير را براساس آن اصول ثابت قرار داده است؛ مثلا اسلام، اين
اصل اجتماعى را ارائه كرده است كه مسلمانان در برابر دشمن قوى و نيرومند باشد «و اعدّوا لهم ما استطعتم من قوة».
از طرف ديگر، در سنت پيامبر، يك سلسله دستورها كه در فقه به نام «سبق و رمايه»
معروف است، وجود دارد و پيشوايان دينى دستور دادهاند كه فرزندان خود را با
اسبسوارى و تيراندازى- كه از فنون نظامى آن عصر بوده- آشنا كنيد. بسيار واضح است
كه ريشه و اصل قانون «سبق و رمايه»، همان اصل
«و اعدّوا لهم ما استطعتم من قوة» است و از نظر اسلام، تير،
شمشير، نيزه و كمان اصالت ندارد، بلكه اصالت، از آن «نيرومند بودن مسلمانان» است،
و تيراندازى و اسبدوانى، شكل اجرايى اين اصل ثابت است، و چون اين شكل اجرايى از
نظر اسلام اصالت ندارد و قابل تغيير است، لذا با پيشرفت ادوات نظامى و سلاحهاى
گرم، اين شكل اجرايى تغيير مىيابد.
همچنين اسلام «مالكيت فردى» و «مبادله» را پذيرفته است و براى آن،
اصولى مشخص كرده است؛ مثل اينكه «ثروت را بيهوده در ميان خود به جريان نيندازيد»؛
يعنى تبادل ثروت، تنها در دايره فايده مشروع و عقلايى مورد قبول است. اين قانون،
[1] - ر. ك: مرتضى مطهرى، اسلام و مقتضيات زمان، ج 2، ص
39.
نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 81