نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 80
ب) كشف قوانين: از آنجا كه اسلام بر
شناختهاى عقلانى، صحه گذاشته، لذا قوانينى كه به وسيله عقل، به رسميت شناخته شود،
مورد تأييد و امضاى شريعت است:
«كل ما حكم به العقل، حكم به الشرع». و چنانچه عقل، مصلحت يا مفسده
يك قانون را درك نمايد، نظر او معتبر و با ارزش است.
در مباحث متنوع فقهى، متخصصان حقوق اسلامى، احكام مستقل عقلى را مورد
توجه قرار دادهاند؛ از قبيل: لزوم حفظ نظام، حرمت كمك به گناه، امر به معروف و
نهى از منكر، حرمت كمفروشى.[1] بهعلاوه،
در شريعت اسلامى، سيره و روش عقلا نيز داراى اعتبار است و در بسيارى از مباحث
حقوقى، به ويژه در بخش معاملات، از قبيل خريد و فروش، صلح، اجاره و مانند آنها،
قوانين شرعى براساس «ارتكازات عقلايى» استخراج و استنباط مىگردد (مگر در موارد
محدودى كه شرع روش آنان را نپسنديده و مورد تأييد قرار نداده است.) ازاينرو، غالب
قوانين شرعى در اين زمينه، جنبه امضايى، (و نه تأسيسى) دارد.
ج) تفسير شريعت: سهم ديگر عقل در شريعت، امكان دخالت او در تفسير
قوانين شرع است، و شرع نقش عقل را در تفسير شريعت پذيرفته است. ازاينرو، عقل
مىتواند با به دست آوردن مصالح و مفاسد قوانين، نسبت به دايره گسترش آنها از نظر
سعه و ضيق و اطلاق و تققيدشان نظر بدهد؛ مثلا اگر عموم و شمول قانون شرعى، با حكم
عقل ناسازگار باشد، عقل به عنوان «مخصّص لبى»، آن قانون را محدود مىكند، و اين
تخصيص، به منزله تخصيصى است كه خود شرع بيان كره باشد؛ چه اينكه عقل مىتواند
قانون شرع را از موارد جزئى و «منصوص»، در پرتو كشف ملاك آن، به موارد ديگرى تعميم
دهد. همچنين عقل مىتواند نظر دهد كه كدام قانون شرع، قابل تخصيص نيست و يا چه
حكمى بايد تغيير كند؛ مثلا:
[1] - محقق عراقى، شرح تبصرة المتعلمين، ج 6، ص 531؛
امام خمينى، مكاسب محرمه، ج 1، ص 129، 136؛ مرتضى انصارى، مكاسب، ج 1، ص 97.
نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 80