نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 410
بيعت كرد.[1]
محققان تاريخ، تفسير و حديث نيز همينگونه نظر دادهاند؛ مثلا شيخ مفيد از اين
بيعت، به «پيمان بر صبر و مقاومت» ياد مىكند[2]
و طبرسى مىگويد:
محور بيعت آن بود كه در هيچ شرايطى پيامبر را رها نكنند.[3] و قرطبى مىنويسد:
پس از آن كه خبر رسيد اهالى مكه، پيك حضرت را كشتهاند، حضرت
مسلمانان را به بيعت در جنگ و كارزار با مردم مكه فراخواند.[4]
در مراجعه به متون فراوان تاريخى و حديثى، به اين نتيجه مىرسيم كه بيعت در آستانه
وقوع درگيرى نظامى با مشركين، و آن هم بر محور «استقامت در جنگ» انجام گرفته است،
و «بيعت بر حكومت»، ولايت و زعامت سياسى، در هيچ مأخذ تاريخى، تاكنون ديده نشده
است.
ازاينرو، با توجه به شواهد فوق، احتمال تفسير اوّل درباره بيعت
رضوان منتفى است و حتى طرح آن به عنوان يك احتمال هم در ميان دانشمندان اسلامى، از
فرق مختلف، بىسابقه است.
علاوه بر اين، براى نويسنده مزبور، در تحليل و ارزيابى از بيعت رسول
اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم اشتباهات ديگرى نيز رخ داده است:
1. توشيح
وى اعلام رضايت خداوند در آيه شريفه
«لقد رضى اللّه عن المؤمنين اذ يبايعونك تحت الشجرة» را
به معناى «توشيح و امضاى بيعت مردم با پيامبر» تلقى كرده است كه شريعت، در حدّ
تأييد و امضاى انتخاب مردم نقش خود را ابراز داشته است، وگرنه،