نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 295
اداره جامعه اسلامى است:
1- حاكميّت مكتب
حضور فقاهت در رهبرى اجتماعى، به معناى پديدارشدن زمينه حضور
كارشناسان مكتب در سطح اداره نظام است. از آنجا كه چنين رهبرى، از بينش وسيع نسبت
به مكتب و آگاهى عميق و همه جانبه نسبت به قوانين اسلام، برخوردار است، لذا
پيامآور حضور بهتر و وسيعتر مكتب در شئون اجتماعى مىباشد و به طور كلى، ضريب
اطمينان را نسبت به اسلامى بودن نظام و حاكميت مكتب، بالا برده و تضمينى براى
اجراى قانون اسلام به حساب مىآيد.
2- رهبرى دينى و سياسى
اين شرط، وحدت و هماهنگى رهبرى دينى و سياسى را تأمين مىكند و از
آنجا كه فقاهت، چهره دينى مدريرت و رهبرى اجتماعى را نشان مىدهد، توأم شدن اين
شرط با امتيازات ديگر، به يك اصل اعتقادى كه مورد تسالم و قبول همه مسلمانان است،
جامه عمل مىپوشاند كه امامت، «پيشوايى همه جانبه در امور دين و دنيا» است.
و بدين وسيله به ضايعه جدايى دين از سياست، و تفكيك رهبرى دنيوى از
رهبرى دينى و آثار مصيبتبار فراوان آن خاتمه داده مىشود.
3- اقتدار رهبرى
اين شرط از ضعف و سستى نظام حكومت، جلوگيرى مىكند؛ زيرا اگر زمامدار
مسلمين، خود صاحبنظر و مجتهد نباشد، به ناچار براى فراگيرى قوانين اسلامى و اظهار
نظر در مورد آنها بايد به تقليد روى آورد و بدين وسيله، جهل خود را مرتفع سازد و
در حكومتى كه رهبر آن، تابع ديگرى باشد و شخص ديگرى، تكليف او را به دست داشته
باشد، قدرت دولت شكسته مىشود. و در اين صورت، حاكم فقط در ظاهر حكومت دارد و
حكّام حقيقى، كسانى خواهند بود كه تشخيص و نظر او را به دست
نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 295