نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 262
در برترين رهبرى، بيشتر آرمان و جهانبينى،
مورد نظر قرار مىگيرد، درحالىكه در برترين رهبر، گرايش به ويژگىهاى شخصى است:
رابطه برترين رهبر و برترين رهبرى، رابطهاى پيچيده و شگفتانگيز
است. ظاهرا رهبر را به خاطر رهبرى و هدف دلخواه آن مىخواهند؛ لكن گاه برترين
رهبرىها، قربانى هوسها، خودكامگىها و جاهطلبىهاى برترين رهبران شده است. آنان
سخنانى زيبا، گيرا، فريبا، ديگرخواهانه و حتى گاه، حق بر زبان مىرانند، توده را
افسود مىكنند و به هر سو كه خاطرخواه آنان است مىكشانند و سوق مىدهند.[1] آنگاه برترين رهبران، برترين
رهبرى را هم خواهند داشت كه در عالىترين مرتبه كمال انسانى قرار داشته باشند، و
هرگا حاضر به قربانى كردن رهبرى براى خويش (رهبر) نباشند. اوج اين فضيلت در رهبران
معصوم عليهم السّلام است.
ازاينرو، «لغزشناپذيرى و عصمت»، حلقهاى است كه دو اصل برترين
رهبرى و برترين رهبر را به هم پيوند مىدهد، و در نتيجه، برترين رهبران، در جامعه،
برترين رهبرى را هم ارائه مىكنند.
اما درصورتىكه پيشواى معصوم، مستقيما رهبرى را در دست نداشته باشد،
با اصل قرار گرفتن رهبرى و آرمانهاى آن، رهبر تنها در حد پايبندى بدانها و به
اندازه حركت بر مدار آنها قداست مىيابد. لذا قداست مقام رهبرى، جامه قدس بر تن
هر شخصى كه بر اين منصب تكيه زده باشد، نمىپوشاند و متابعت از رهبران نالايق و
فاسد را توجيه نمىكند.