نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 204
همانگونه كه عيسى بن مريم با حواريين بيعت
كرد، من نيز با شما بيعت مىكنم تا نسبت به آنچه در قومتان مىگذرد، «كفيل» آنها
بوده، و همانگونه كه از خانواده خود حمايت مىكنيد، از من هم حمايت نماييد.[1] همچنين رسول اكرم صلّى اللّه عليه
و آله و سلّم، در هر قبيله، افرادى را به عنوان «عريف» تعيين مىكرد.
انتخاب اين افراد در سال ششم هجرى انجام گرفت. لذا علامه حلّى به
استناد اين عمل حضرت مىگويد:
سزاوار است كه امام، براى هر قبيله، «عريفى» قرار دهد.[2] در جامعه آن روز، عريف مسئوليت
گردآورى اطلاعات و آگاهى از وضع مردم را در جهت ارائه حاكم به عهده داشته است، و
از اين طريق، در امور سياسى و اجتماعى دخالت، و اشراف داشته.[3]
و با مردم از رابطه نزديك و صميمى برخوردار بوده است.
ازاينرو، پيامبر اكرم براى نظرخواهى از مردم، به عريف هر قوم مراجعه
مىكرد، و در مواردى كه تصميمگيرى و يا اجراى يك تصميم به هماهنگى با مردم و حضور
آنان نياز داشت، اين هماهنگى توسط عريف انجام مىگرفت؛ مثلا در جنگ حنين، پس از آن
كه شش هزار نفر از هوازن و قبايل ديگر به دست مسلمانان اسير شدند، گروهى از
مسلمانان هوازن خدمت پيامبر رسيده و تقاضاى آزادى اسيران خود را كردند. مسلمانان
با اين پيشنهاد موافقت كردند؛ ولى رسول خدا فرمود:
من نمىدانم كه چه كسانى از شما به اين كار راضى شده، و چه كسانى با
آن مخالف هستند.
برگرديد تا عرفاى شما مسئله را بررسى و به ما گزارش كنند.
مسلمانان برگشتند و عرفا با آنان سخن گفته و نظراتشان را پرسيدند. پس
از آن، به خدمت پيامبر آمده و گفتند:
همه مردم نسبت به آزادى اين اسيران رضايت داشته و اجازه دادهاند.[4]
[3] - ابن حجر، فتح البارى، ج 13، ص 148؛ ابن اثير،
نهايه، ج 3، ص 218.
[4] - واقدى، مغازى، ص 952، بر طبق نظر برخى از محققان،
چون مسلمانان هوازن، پس از تقسيم اسرا، براى- آزادى آنان اقدام كردند- آنگونه كه
واقدى گزارش كرده- و در آن زمان، اسيران به ملكيت افراد مسلمان در آمده بود، لذا
پيامبر از صاحبان آنان اجازه گرفته و آنها را آزاد نمودند و خود حضرت مستقيما در
اموال مسلمانان تصرف نكردند( مجله نور علم، شماره 1، دوره سوم، ص 10، مقاله آية
الله احمدى ميانجى).
نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 204