نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 167
پايان مىپذيرد. اين معاهدات، هر چند براى
هريك از مسلمانان داراى اعتبار است.
ولى تنها به امضاى رئيس دولت و يا نماينده او مىرسد و قبول او، به
منزله قبول امت اسلامى است؛ چه اينكه در جريان صلح حديبيّه، پيامبر اسلام صلّى
اللّه عليه و آله و سلّم از سوى امت اسلامى، و سهيل بن عمرو از سوى جامعه مشركين،
در مورد صلح به توافق رسيدند. ازاينرو، به رهبر جامعه اسلامى خطاب شده است كه:
و ان جنحوا للسّلم، فاجنح لها؛[1]
اگر دشمنان به صلح تمايل نشان دادند، تو هم بپذير.
حضرت امير عليه السّلام نيز به استاندار مصر فرمود:
اگر دشمن، تو را به صلح فراخواند، رد نكن.[2]
بر اين اساس، در فقه اسلامى تصريح شده است كه قرارداد مصالحه، فقط از سوى امام يا
نماينده او مورد قبول و پذيرش قرار مىگيرد.[3]
البته با امضاى بالاترين مقام فرماندهى، آن عهد و پيمان، براى همه شهروندان مسلمان
معتبر است، و همه در عمل به مضمون آن، متعهد مىباشند؛ چرا كه «قرارداد خودشان»
(مسلمانان) تلقى مىشود.[4]
گروه چهارم
احكام و مقرراتى كه:
الف) از حوزه مسائل فردى خارج، و مربوط به روابط اجتماعى است.
ب) اجراى ان، به اقدام خود شهروندان واگذار شده است.
ج) ضمانت اجرايى قانون، به نظارت و دخالت دولت بستگى دارد؛ چرا كه
بدون آن،
[4] - قرآن كريم، چنين پيمانهايى را پيمان مسلمانان
مىشمارد:\i« الّا الذين عاهدتم من المشركين ثم لم ينقضوكم شيئا»\E،\i« الّا الذين عاهدتم عند المسجد الحرام فما استقاموا
لكم فاستقيموا لهم»\E( توبه( 9) آيههاى 4 و 7).
نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 167