نام کتاب : بانكدارى از نگاه اسلام نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 215
سهام شركت در فاصله بين اين دو معامله انتفاع
مىبرد. با انجام شدن اين معاملهها، مالك- كه سهام را قرض داده است- از درصد سود
اين دو معامله سود مىبرد؛ بدون اينكه هيچ ريسك و مخاطرهاى داشته باشد. پس اگر
بر خلاف پيشبينى سرمايهگذار، قيمتها پايين بيايد، قرضگيرنده به تنهايى متحمل
همه زيانها خواهد شد.
در
اين جا دو معامله صورت گرفته است: اول قرض و
ديگرى خريد و فروش در مدت زمان كوتاه. گرفتن قرض از نظر شرع جايز نيست؛
زيرا اين قرض ربوى و شرعاً حرام است، ولى خريد و فروش از نظر شرعى جايز و صحيح
مىباشد.
شايد
ادعا شود كه در اينجا، صحت خريد و فروش بستگى به درستبودن قرض دارد و در اين
صورت است كه سرمايهگذار مىتواند مالك سهام قرض گرفته شود. ولى چون قرض گرفتنشان
ربوى است، كل فرآيند صحيح نيست و سرمايهگذار مالك سهام نمىشود.
در
جواب گفته مىشود كه اصل قرارداد قرض شرعاً صحيح و ربا، يعنى مقدار زياده باطل
است. پس مانعى براى صحت خريد و فروش وجود ندارد.
اگر
دلال بعد از گرفتن سهام از قرضدهنده، خريد و فروش را انجام دهد، كارش بدون اشكال
و درست است، اما اگر خريد و فروش را پيش از قبض و دريافت سهام انجام دهد، آيا
معاملهشان صحيح است؟
پاسخ
اين است كه اين خريد و فروش درست نيست؛ زيرا صحت قرض متوقف بر قبض است و تا زمانى
كه سهام را به وكالت از جانب سرمايهگذار
نام کتاب : بانكدارى از نگاه اسلام نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 215