نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 83
استوار است.[347] اين امر نشان مىدهد كه همه
چيز بر اساس خواست خداوند متعال تنظيم شدهاند. لذا او از هر كسى به ماهيت امور،
آگاهتر است و هر آنچه او در باره آنها بيان مىكند، بهترين دستور است.
هشت.
تحليل نهايى صفات
از
آنچه گذشت، روشن مىشود كه ما با خدايى رو به رو هستيم كه:
«يكتا
و يگانه» است. لذا با خدايان متعدّدى كه موجب تشويش و سرگردانى مىگردند، رو به رو
نيستيم.
«آفريدگارِ»
همه هستى- از جمله انسان و جهان- است. لذا به تمام ابعاد وجودى آنها اشراف كامل
دارد.
«پروردگارِ»
همه هستى است. لذا اختياردار همه چيز است و همه امور هستى را او تقدير و تدبير
مىكند و كسى جز او در اين كار دست ندارد. از اين رو، تقدير و تدبير همه چيز از
جمله انسان، جهان و حتّى شادكامى، به دست او صورت مىپذيرد.
«دانا»
است و دانايى او بر همه ابعاد هستى، سايه گسترده و نسبت به همه چيز، خبير و بصير
است و هر آنچه انجام مىدهد، بر اساس حكمت و مصلحت است. لذا همين امر به انسان
اميد مىدهد كه او با ديدى باز، مصالح وى را مىداند و جز به خير و صلاحش كارى
نمىكند.
«عادل»
است و هرگز به كسى ظلم نمىكند. لذا همه تقديرهاى او عادلانه است. اين با موجودى
كه بىمنطق و بىحكمت اقدام مىكند و ممكن است به ظلم رفتار نمايد، خيلى تفاوت
دارد.
«اندازه
گذارنده» است و براى هر چيزى، اندازهاى مشخّص كرده است. در نظام آفرينش، همه چيز
بر اساس اندازهگيرى و تقدير خاصّى از جهات مختلف، چون: طول و عرض و دوام و
مهلتها و روزىها استوار است. اين امر نشان مىدهد كه همه چيز بر اساس خواست
خداوند متعال تنظيم شده است. لذا او از هر كسى به ماهيت امور، آگاهتر است و هر
آنچه او در باره آنها بيان مىكند، بهترين دستور است.
«رحمتگر
و مهربان» است و نسبت به بندگانش، لطف و عنايت دارد. لذا بيش از استحقاق مىبخشد و
جز به نيكى با آنان رفتار نمىكند. اين بُعد، جنبه عاطفى ارتباط با خدا را ارضا
مىكند و به انسان اميد مىدهد كه با لطف و مهرى كه او دارد، هرگز بد وى را
نمىخواهد و او را رها نمىكند و تنها نمىگذارد.