نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 71
آفريده شدن اين دو، دلالت دارند. در اين روايات، از عقل به عنوان
نخستين آفريده[269] و داراى ماهيتى نورانى و
روحانى[270] ياد شده است.[271]
اين نشان مىدهد كه مفاهيم غير عينى، حقيقتى دارند كه نخست تقدير و تنظيم شده، سپس
آفريده مىشوند. شادكامى نيز از همين مفاهيم است كه نخست تقدير و سپس آفريده شده
است.
اين
حقيقت در معارف دين، با ادبيات «خير و شر» بيان شدهاند. بر اساس بررسىهاى انجام
شده در متون دينى خير و شر، مخلوق و مقدّر خدايند، بدين معنا كه پديدهها (اعم از
حوادث طبيعى و غير طبيعى)، همه در محدوده خلق و تقدير خداوند هستند و اگر خداوند
متعال نخواهد، هيچ پديدهاى، چه خير و چه شر، تحقّق نمىيابد. حتّى كارهايى كه
انسان به اراده و اختيار خود انجام مىدهد، از اين قانون كلّى، مستثنا نيستند، هر
چند خداوند متعال، در وضع قوانين و احكام، از كارهاى زشت، نهى كرده است. خداوند
متعال تصريح كرده كه من، خالق خير و شر هستم و آن دو مخلوقات من هستند.[272]
البته آفرينش خير، اصالت دارد و آفرينش شر، فرع آن است. اين را مىتوان از روايات
تقدم آفرينش خير بر شر به دست آورد.[273] براى نمونه، آفرينش انسان،
خير است؛ امّا وى براى رسيدن به هدف آفرينش خود، بايد داراى اراده و آزادى باشد.
از آن سو، موجود بااراده و آزاد، مىتواند از آزادى خود، سوء استفاده كند، شر
(بدى) ايجاد نمايد و جامعه را به فساد بكشاند.
بنا
بر اين، براى تحقّق شادكامى بايد حقيقت آن را- كه آفرينش الهى دارد- شناخت. اين
جاست كه توحيدباورى در بُعد آفرينش شادكامى، معنا مىيابد. بدون شناخت حقيقت و
واقعيت شادكامى، دستيابى به آن، غير ممكن خواهد بود.
سه.
پروردگار (رب)
از
ديگر شاخههاى توحيد افعالى، توحيد ربوبى است و بر همين اساس، يكى از نامها و
صفات خداوند متعال نيز «رب» است. واژه «رب (پروردگار)»، صفت مشبّهه از مادّه «ربب»
است و در
[269]. پيامبر خدا( ص): أوَّلُ
ما خَلَقَ اللهُ سُبحانَهُ وتَعالَى العَقلُ( حلية الأولياء، ج 7، ص 318).