responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس    جلد : 1  صفحه : 573

اينترنتى، توانمندى‌هاى ذاتى پنج توانمندى خود را بشناسند و در هفته آتى، از آنها بيشتر استفاده كنند.

محقّقان سپس آزمودنى‌ها را در هر يك از گروه‌هاى ياد شده قرار دادند (در حقيقت، به ازاى هر تمرين، عدّه‌اى از شركت‌كنندگان آموزش‌هاى آن تمرين را از طريق اينترنت دريافت مى‌كردند). از شركت‌كنندگان درخواست شده بود تا با چاپ آموزش‌ها، تمرين را در زمان‌هاى مورد نظر اجرا كنند. ضمن آن كه پرسش‌نامه‌هاى مربوطه را نيز- كه عبارت بودند از: مقياس مركز مطالعات همه‌گيرشناسى افسردگى‌[2170] (CES-D) ، آزمون افسردگى بك و شاخص شادكامى استين‌[2171] (SHI) - تكميل كنند. مقياس اخير، مقياسى براى سنجش سه نوع زندگى خوب است كه توسط استين تدوين شد و داراى بيست ماده بود كه اعتباريابى آن در گروه‌هاى ديگر، حاكى از اعتبار مناسب آن بود.

نتايج اين مطالعه نشان داد كه در هفته اوّل پس از آزمون، شركت‌كنندگان گروه ديدار تشكّر شادمان‌تر بودند و افسردگى كمترى در مقايسه با ديگر گروه‌ها داشتند. به گزارش سليگمن و همكارانش در حقيقت، شركت‌كنندگان اين گروه، بيشترين تغيبيرات مثبت را در كلّ مطالعه داشتند. اين وضعيت، در پيگيرى يك هفته و يك ماه بعد هم ادامه داشت؛ امّا در پيگيرى سه ماهه (يعنى سه ماه بعد از اجراى تمرين‌ها)، شركت‌كنندگان گروه يادشده، در مقايسه با نمرات شادمانى و افسردگى خطّ پايه خود، شادمان‌تر نبودند و افسردگى كمترى هم نداشتند. در حقيقت مى‌توان نتيجه گرفت كه ديدار تشكّرآميز در كوتاه‌مدّت، افراد را شادمان‌تر و افسردگى آنها را كمتر مى‌كند. شايد از همين روست كه در آموزه‌هاى دينى بر شُكر مدام تأكيد مى‌شود؛ نكته‌اى كه نيازمند تحقيق است.

بر اساس گزارش محقّقان، شركت‌كنندگانى كه در گروه «سه مسئله خوب» حضور داشتند، در ماه اوّل پس از آزمون، اثرات ثمربخش اجراى تمرين را گزارش دادند. اين عدّه در پيگيرى يك ماه‌

بعد، هم شادمان‌تر بودند و هم افسردگى كمترى در مقايسه با زمان خطّ پايه خود داشتند. ضمن آن كه اين شرايط در پيگيرى سه ماهه و شش ماهه همچنان پايدار بود.

همچنين در باره دو تمرين آموزشى ديگر يعنى استفاده از توانمندى‌ها به روش نو و شناسايى توانمندى‌ها با بررسى يافته‌ها، نتيجه گرفته‌اند كه استفاده از توانمندى‌ها به روشى نو، هر چند اثرات آنى كمترى در زمينه شادمانى در مقايسه با گروهِ سه امر خوب داشت، ولى شركت‌كنندگان‌


[2170].the center for Epidemiological Studies -Depression Scale (CES -D ).

[2171].Steen -Happiness Index (SHI ).

نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس    جلد : 1  صفحه : 573
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست