responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس    جلد : 1  صفحه : 572

داراى گروه دارونما[2169] نيز بود). در آغاز مطالعه به افراد شركت‌كننده، هيچ تضمينى براى شادتر شدن داده نشد و حتّى به آنان يادآورى شد كه ممكن است در گروه تمرين دارونما جايابى شوند. با اين حال، محقّقان براى تضمين تكميل آزمون‌ها در مراحل مختلف تحقيق، به شركت كنندگان يادآورى كردند كه پس از تكميل آزمون‌هاى مرحله پايانى (پيگيرى شش ماه بعد)، مى‌توانند در يك مسابقه با جوايز نقدى شركت كنند كه در آن، يك جايزه پانصد دلارى و سه جايزه صد دلارى بود. با توجّه به تمهيدات به كار رفته توسط محقّقان، سرانجام، شش تمرين (يك تمرين دارونما و پنج تمرين آموزشى) از طريق آموزش مجازى (از راه اينترنت) اجرا شد. تمرين‌ها به قرار زير بودند:

1. تمرين گروه گواه دارونما: از شركت‌كنندگان درخواست شده بود تا به مدّت يك هفته، هر شب خاطرات خود را بنويسند.

2. ديدار تشكّر: از شركت‌كنندگان خواسته شد تا در طى يك هفته، به كسى كه به آنها مهربانى خاصى كرده و برايشان كار خاصى انجام داده، ولى آنها هرگز نتوانسته‌اند به شكلى مناسب از او تشكّر نمايند، نامه‌اى بنويسند و سپس آن را تحويل وى دهند يا برايش بخوانند.

3. به يادآورن سه اتفاق خوب در زندگى: از شركت‌كنندگان خواسته شد تا به مدّت يك هفته، هر شب سه حادثه خوب را كه برايشان در طى روز اتفاق افتاده، به همراه علل آن بنويسند. به علاوه از آنها درخواست شد تا براى امر مثبت، يك تبيين علّى فراهم آورند.

4. بهترين حالت ممكن: از شركت‌كنندگان خواسته شد تا در باره زمانى كه در بهترين حالت ممكن خود بوده‌اند، مطلبى بنويسند و سپس در قالب يك داستان، آن توانمندى‌هايى را كه در چنين حالتى داشته‌اند، بياورند. به شركت‌كنندگان گفته شد به مدت يك هفته، هر روز داستان‌هاى خود را مرور كنند و در باره توانمندى‌هايشان بينديشند.

5. استفاده از توانمندى‌هاى ذاتى به شكلى تازه: از شركت‌كنندگان درخواست شد تا پرسش‌نامه توانمندى‌هاى ذاتى (مَنِشى) را- كه در وبگاه مربوط وجود دارد-، تكميل كنند و به اين ترتيب، پنج توانمندى برتر خود را بشناسند. سپس از افراد خواسته شد تا به مدّت يك هفته،

هر روز يكى از اين توانمندى‌هاى برتر را انتخاب كنند و به شكلى تازه و متفاوت با قبل، آن را به كار برند.

6. شناسايى توانمندى‌هاى ذاتى: اين تمرين همچون تمرين پيشين (شماره 5) است با اين تفاوت كه در آن فقط توانمندى‌ها شناسايى مى‌شوند و از انجام دادن آنها و استفاده از آنها به شكل تازه خبرى نيست. در حقيقت، از شركت‌كنندگان درخواست مى‌شود تا با تكميل پرسش‌نامه‌


[2169].Placebo .

نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس    جلد : 1  صفحه : 572
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست