نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 498
مسئله سوم، «گذشت از مال و پرداخت آن در راه خدا» است. علاقه به مال
نيز ممكن است با علاقه به خداوند در تضاد قرار گيرد. به همين جهت، در روايت ديگرى،
گذشته از توحيد و نفى شرك، دو عامل ديگر براى چشيدن طعم ايمان مطرح شده كه يكى
پرداخت زكات با ميل و رغبت و ديگرى دادن بهترين جنس به عنوان زكات است.[1830]
در اين دو نيز- كه از امور مالى هستند-، صحبت از گذر از علاقه به مال براى رضاى
خداست كه مىتواند بُعد ديگرى در تنظيم نظام حبّ و بغض ارزيابى شود.
حوزه
چهارم، حوزه «اخلاقيات» است. ايمان، بُعد اخلاقى نيز دارد. كسى ايمان كامل دارد و
مىتواند از طعم شيرين آن بهرهمند گردد كه به اخلاق آن نيز آراسته باشد. بويژه در
اين باره بر صداقت و راستى تأكيد جدّى شده است. اين بدان جهت است كه صداقت، يكى از
نشانههاى ايمان واقعى و درونى است.[1831]
امام على (ع) در اين باره مىفرمايد:
لا
يجِدُ عَبدٌ طَعمَ الإِيمانِ حَتّى يترُك الكذِبَ هَزلَهُ وجِدَّهُ.[1832]
طعم
ايمان را نمىيابد، مگر آن كه دروغ گفتن را، به شوخى يا جدّى، ترك گويد.
در
برخى روايات، ترك مِراء (جرّ و بحث) نيز به آن اضافه شده است.[1833]
ه-
مناجات با خدا
يكى
از لذّتهاى معنوى، لذّت دعا و مناجات است. در اهميت دعا همين بس كه «برترين
عبادت»[1834] و بلكه «روح و مغز عبادت»
معرفى شده است[1835] و به همين دليل، «سودمندتر
از قرائت
قرآن»
بلكه «با فضيلتتر از همه عبادات» از آن ياد شده است.[1836]
دعا، كليد رحمت الهى، موجب تأمين خواستهها، سلامتى از شيطان است.[1837]
آنچه به بحث ما بيشتر مربوط مىشود، اين كه دعا و مناجات با خدا، يكى از بهترين
انواع ارتباط با خداست. طبق برخى روايات، دعا و مناجات، مايه