نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 494
يادت، لذّتبَرنده قرار بده.
آنچنان
نقش ياد خدا اساسى است كه بدون آن نمىتوان انتظار نشاط داشت. غفلت از ياد خدا
موجب «خودفراموشى»[1811] و «قساوت قلب»[1812]
و «مردن دل»[1813] مىگردد. از اين رو، خداوند
متعال به عنوان آفريننده انسان- كه بيشترين آگاهى را از ماهيت او دارد-، تصريح
مىفرمايد كه:
(وَ
مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً.[1814] و
هر كس از ياد من روى گردانَد، زندگى سختى خواهد داشت).
و
امّا حقيقت ذكر چيست؟ حقيقت ذكر، عبارت است از توجّه دل به آفريدگار جهان و احساس
اين واقعيت كه جهان، محضر خداست و انسان، در حضور اوست. اين معنا تحقّق نمىيابد،
مگر با دو شرط: يكى معرفت حقيقى نسبت به خداوند متعال، و ديگرى توجّه به او. به
بيان روشنتر، تا انسان، آفريدگار حقيقى جهان را نشناسد، نمىتواند او را ياد كند.
بنا بر اين، كسانى كه چيزى غير از معبود حقيقى را عبادت مىكنند، در واقع، او را
ياد نكردهاند؛ بلكه پندار خود را ياد كردهاند.[1815]
د-
باور به خدا
ايمان،
از ديگر عوامل ارتباط با خدا و التذاذ معنوى است. در ادبيات دين، از چيزى به نام
«حلاوت ايمان» ياد شده است.[1816] آنچه اين جا مهم است اين كه
اين شيرينى، مربوط به لذّتهاى معنوى انسان است كه مىتواند نشاط روحى و روانى را
براى انسان به ارمغان بياورد. اين شيرينى چنان لذّتى دارد كه هر كس آن را بچشد، از
او روىگردان نمىشود[1817] و با چشيدن آن، سيراب
نمىشود؛
بلكه
ماهيتى فزاينده دارد كه هر كس بيشتر از آن بچشد، بيشتر علاقهمند مىشود.[1818]
بديهى است كه