نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 493
«ذكر»، دو معنا بيان كردهاند: يكى «يادكرد» در مقابل «فراموشى»، و
ديگرى «نَرى» در مقابل «مادگى».[1801] ريشهيابى واژه ذكر، نشان
مىدهد كه اصل در معناى آن، «ياد» در مقابل «فراموشى» است و استعمال آن در معانى
ديگر، بدان مناسبت است كه مورد استعمال، داراى خصوصيتى است كه موجب ياد و توجّه
انسان به آن مىشود، چنان كه به پسر، از آن جهت «ذَكر» و «مذكر» گفته شده كه موجب
زنده ماندن و بقاى ياد و نام پدر مىگردد.
آنچه
در بحث ما مهم است اين كه ياد خدا از عوامل مهمّ نشاط و شادابى در زندگى است. نقش
ياد خدا در نشاط انسان، با تعبيرهاى گوناگونى در آيات و روايات وارد شده است. ياد
خدا موجب «آرامش و اطمينان نفس»[1802] و «جلاى دلها»[1803]
و «شرح صدر»[1804] و «حيات دل»[1805]
و «نورانيت قلب»[1806] و حلاوت زندگى[1807]
دوستداران خدا[1808] و اهل تقوا و يقين[1809]
مىگردد كه هر يك را مىتوان به بُعدى از ابعاد نشاط اشاره دانست. از اين رو،
پيامبر خدا (ص) اين گونه به در گاه خداوند متعال دعا مىكند:
[1805]. پيامبر خدا( ص):
بِذِكرِ اللهِ تَحيا القُلوبُ، وبِنِسيانِهِ مَوتُها( تنبيه الخواطر، ج 2، ص 120).
نيز، ر. ك: همان، ص 117؛ مصباح المتهجد، ص 59، ح 92 و ص 592، ح 691؛ الإقبال، ج 1،
ص 168؛ مهج الدعوات، ص 343؛ غرر الحكم، ح 6445 و ح 8876 و 1999؛ عيون الحكم
والمواعظ، ص 60، ح 1523 و ص 354، ح 5991 و ص 458، ح 8301.
[1806]. امام على( ع):
استَديموا الذِّكرَ فَإِنَّهُ ينيرُ القَلبَ، وهُوَ أفضَلُ العِبادَة( غرر الحكم،
ح 2536؛ عيون الحكم والمواعظ، ص 92، ح 2172). نيز، ر. ك: غرر الحكم، ح 602 و 603 و
1858 و 4631 و 514 و 5167 و 6103 و 9123؛ عيون الحكم والمواعظ، ص 50، ح 1290، و ص
55، ح 1429 و ص 208، ح 4170 و ص 335، ح 5728 و ص 250، ح 4683.
[1807]. پيامبر خدا( ص) در دعاى
جوشن كبير از خداوند متعال با تعبير« يا مَن ذِكرُهُ حُلوٌ» ياد كرده است( البلد
الأمين، ص 406؛ المصباح، كفعمى، ص 340؛ بحار الأنوار، ج 94، ص 390).
امام صادق( ع): أوحَى اللهُ عز و
جل إلى داوودَ( ع): يا داوودُ، بى فَافرَح، وبِذِكرى فَتَلَذَّذ، وبِمُناجاتى
فَتَنَعَّم، فَعَن قَريبٍ اخلِى الدّارَ مِنَ الفاسِقينَ، وأجعَلُ لَعنَتى عَلَى
الظّالِمينَ( الأمالى، صدوق، ص 263، ح 280؛ روضة الواعظين، ص 505).
[1808]. امام على( ع): الذِّكرُ
لَذَّة المُحِبّينَ( غرر الحكم، ح 670؛ عيون الحكم والمواعظ، ص 32، ح 545).