نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 350
اين با همان چيزى كه در تعريف سعادت گذشت- كه فرجام سعادت و شادكامى
بايد سعادت جاويدان اخروى باشد-، هماهنگ است. كسانى كه دچار خودزيانى شوند، اين را
از دست مىدهند؛ امّا هر كه مال و ثروت از دست دهد، الزاماً به اين نقطه شقاوت
نمىرسد.
واقعيت
اين است كه فراوانى دنيا به كاستى آخرت و كاستى دنيا به فراوانى آخرت منجر مىشود.
اين از قوانين زندگى دنياست. بنا بر اين، دو الگو در اين باره خواهيم داشت: يكى
«سود دنيا- زيان آخرت» كه سود دنيا، زيان آخرت را به دنبال دارد و ديگرى- «زيان
دنيا- سود آخرت» كه زيان دنيا، سود آخرت را به دنبال دارد. اكنون بايد ديد كداميك
از اين دو الگوى سود و زيان، مناسبتر و پُرفايدهتر است. اگر در داورى،
پايانپذيرى دنيا لذّت اندك آن را و همچنين جاودانگى آخرت و لذّت بىبديل آن را
مورد توجّه قرار دهيم، بىترديد، سود آخرت و نقصان دنيا را خواهيم پذيرفت؛ چون
زيان واقعى، از دست دادن آخرت است. امام على (ع) با مقايسه اين دو الگو، بر برتر
بودن الگوى «زيان دنيا- سود آخرت» تأكيد مىكند و مىفرمايد:
بدانيد
كه آنچه از دنيا مىكاهد و به آخرت مىافزايد، بهتر است از آنچه از آخرت مىكاهد و
به دنيا مىافزايد؛ زيرا چه بسيار اندكى كه سود مىكند و افزونى كه زيان
مىرسانَد!
قاعده
«كاستى سودآور» و «فراوانى زيانآور» از قواعد مهمّ زندگى دنياست كه در ارزيابى
سود و زيان بايد مورد توجّه قرار گيرد. بايد دانست كه هر ناخوشايندى موجب زيان
نيست و هر خوشايندى موجب سود نيست.
سه.
واژه غبن
غَبن،
به معناى زيان است. بديهى است كسى كه زيان كند، ناراضى خواهد بود و كسى كه سود
كند، راضى خواهد بود. اين دو موضوع در ادبيات دين، با عنوان «غبن/ زيان، بازنده» و
«غبطه/ خوشبخت، برنده» بيان شده است. آنچه به اين بحث مربوط مىشود، واژه غبن
است. با توجّه به اثرى كه غبن در رضامندى دارد، بايد معنا و مصاديق آن را شناخت.
در روايات، غبن (زيان، باخت)