نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 186
كسب خير و خوشايندى، راهى جز توكّل بر خداوند متعال وجود ندارد.
خداوند متعال در همين راستا مىفرمايد:
(وَ
لا تَدْعُ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا يَنْفَعُكَ وَ لا يَضُرُّكَ فَإِنْ فَعَلْتَ
فَإِنَّكَ إِذاً مِنَ الظَّالِمِينَ* وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كاشِفَ
لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ
مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ.[666] و
به جاى خدا، چيزى را كه سود و زيانى به تو نمىرساند، مخوان؛ كه اگر چنين كنى، در
آن صورت، قطعاً از جمله ستمكارانى و اگر خدا به تو زيانى برساند، آن را بر طرف
كنندهاى جز او نيست و اگر براى تو خيرى بخواهد، بخشش او را ردكنندهاى نيست. آن
را به هر كس از بندگانش كه بخواهد مىرساند و او آمرزنده مهربان است).
در
آيه نخست، خداوند متعال به مسئله سود و زيان اشاره و تصريح مىكند كه نبايد از
منبعى كه سود و زيان به دست او نيست، درخواست كمك نمود.[667]
سپس در آيه بعد، به دو ويژگى خداوند متعال اشاره مىفرمايد: يكى «كاشف الضر» و
ديگرى «مفضل». در آيه ديگرى نيز به اين دو ويژگى اشاره شده است.[668]
در
جاى ديگر، خداوند متعال در احتجاج با مشركان مىفرمايد:
(وَ
لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ
قُلْ أَ فَرَأَيْتُمْ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرادَنِيَ اللَّهُ
بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ كاشِفاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرادَنِي بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ
مُمْسِكاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ عَلَيْهِ يَتَوَكَّلُ
الْمُتَوَكِّلُونَ.[669] و اگر از
آنها بپرسى: «چه كسى آسمانها و زمين را آفريده؟» حتماً مىگويند: «خدا!» بگو:
«درباره معبودانى كه غير از خدا مىخوانيد، چه فكر مىكنيد؟ اگر خدا
زيانى براى من بخواهد، آيا آنها مىتوانند گزند او را برطرف سازند؟! و يا
اگر رحمتى براى من بخواهد، آيا آنها مىتوانند جلو رحمت او را بگيرند؟!» بگو: «خدا
مرا كافى است و همه متوكّلان تنها بر او توكّل مىكنند!»).
در
اين آيات، حمله ديگرى به مشركان شده و بر يگانگى خداى تعالى در ربوبيت و عدم
صلاحيت شركا براى ربوبيت احتجاج شده است. در آيه نخست، شروع به اقامه حجّت شده و
قبل
[667]. اين خود مىتواند يك
برهان در توحيد باشد و آن اين است كه:« انسان كسى را بايد عبادت كند كه مالك سود و
زيان او باشد. تنها خداوند، مالك سود و زيان است. پس تنها بايد او را عبادت كرد».
همين برهان، عبادت غير خدا را نيز رد مىكند:« انسان كسى را بايد عبادت كند كه
مالك سود و زيان او باشد. غير خداوند مالك سود و زيان نيست. پس غير خدا را نبايد
عبادت كرد».