همچنين
پيامبر خدا (ص) نقل مىكند كه: روز قيامت، برخوردارترينِ مردم دنيا را از ميان
كافران مىآورند و مىگويند: او را يك بار در آتش فرو ببَريد. وى را در آتش فرو
مىبَرند و آن گاه به او مىگويند: «فلانى! آيا هيچ نعمتى به تو رسيده است؟».
مىگويد: نه؛ از هيچ نعمتى برخوردار نبودهام.
از
سوى ديگر، گرفتارترين و بينواترين مؤمن را نيز مىآورند و مىگويند: او را يك بار
به بهشت وارد كنيد. وى را به بهشت وارد مىكنند و آن گاه به او مىگويند: «فلانى!
آيا تاكنون رنج و بلايى به تو رسيده است؟». مىگويد: هرگز رنج و بلايى به من
نرسيده است.[596]
بنا
بر اين، انسان، چيزى را كه در آينده، شر به ارمغان مىآورد، نبايد خير بداند، حتى
اگر در حال، خوشايند باشد،[597] و چيزى را كه در آينده، خير
به ارمغان مىآورد، نبايد شر بداند، حتّى اگر در حال، ناخوشايند باشد.[598]
پس
روشن مىشود كه انسان از برخى نعمتها و لذّتها نبايد راضى باشد و از برخى محنتها
و رنجها نيز نبايد ناراضى باشد. اين جا دو زيرشاخه جديد مطرح مىشود كه در روايات
بدان پرداخته شده است: يكى «لذّت تلخ»- كه چيزى جز شرّ و بدى نيست-، و ديگرى «محنت
شيرين»- كه چيزى جز خير و خوبى- نيست. لذّت تلخ نيز خود بر دو قسم است: يكى، وضعيت
خوشايندى كه ثروتِ همراه با غفلت از خداوند متعال است و در ادبيات دين، به عنوان
«نعمت استدراج» از آن ياد مىشود، و ديگرى، انجام دادن كارهاى لذّتبخشى است كه
پيامد منفى دارد و در ادبيات دين، از آن به عنوان «حرام» ياد مىشود. محنت شيرين
نيز خود بر دو قسم است: يكى وضعيت ناخوشايندى كه همراه با ياد خداست و در ادبيات
دين، به عنوان «نعمت بلا» ياد مىشود و ديگرى، انجام دادن تكاليف دشوارى است كه
پيامد مثبت دارند و در ادبيات دين، از آن به عنوان «واجب» ياد مىشود.
[595]. صحيح البخارى، ج 1، ص
166، ح 418؛ صحيح مسلم، ج 1، ص 374، ح 9؛ سنن النسائى، 2 ج، ص 40.
[596]. پيامبر خدا( ص): يؤتى
يومَ القِيامَة بِأَنعَمِ أهلِ الدُّنيا مِنَ الكفّارِ فَيقالُ: اغمِسوهُ فِى
النّارِ غَمسَة. فَيغمَسُ فيها. ثُمَّ يقالُ لَهُ: أى فُلانُ، هَل أصابَك نَعيمٌ
قَطُّ؟ فَيقولُ: لا، ما أصابَنى نَعيمٌ قَطُّ. ويؤتى بِأَشَدِّ المُؤمِنينَ ضُرّا
وبَلاءً فَيقالُ: اغمِسوهُ غَمسَة فِى الجَنَّة. فَيغمَسُ فيها غَمسَة. فَيقالُ
لَه: أى فُلانُ، هَل أصابَك ضُرٌّ قَطُّ أو بَلاءٌ؟ فَيقولُ: ما أصابَنى قَطُّ
ضُرٌّ ولا بَلاءٌ( سنن ابن ماجة، ج 2، ص 1445، ح 4321).
[597]. امام على( ع): لا
تَعُدَّنَّ خَيرا ما أدرَكتَ بِهِ شَرّا( غرر الحكم، ح 10186؛ عيون الحكم
والمواعظ، ص 520، ح 9458).
[598]. امام على( ع): لا
تَعُدَّنَّ شَرّا ما أدرَكتَ بِهِ خَيراً( غرر الحكم، ح 10185؛ عيون الحكم
والمواعظ، ص 520، ح 9457).
نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 162