نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 161
ناخوشايند باشد، شر مىداند. در حالى كه خير و شرّ واقعى پديدهها،
بر اساس آينده آنها رقم مىخورد. از اين رو، ارزيابى خيرگرا، آيندهانديش است نه
حالانديش. آن احساس گذرا و ناپايدارى كه براى انسان پيش مىآيد و از چيزى خوشش
مىآيد و با آن خو مىگيرد، يا از چيزى بيزار و گريزان مىشود، نشانه خير و يا شر
بودنِ آن نيست؛ بلكه ملاك خير و شر بودنِ يك چيز، در نقش آن در آسايش ابدى و
خوشبختى درازمدّت انسانْ نهفته است.[591] بنا بر اين، ملاك خير و شرّ
انسان، آينده است. به همين جهت، پيامبر خدا (ص) مىفرمايد:
اى
پسر جندب! همه نيكى، پيش روى تو، و همه بدى، در برابر توست. تو نيكى و بدى را نخواهى
ديد، مگر پس از [فرا رسيدن] آخرت؛ چرا كه خداوند، همه نيكى را در بهشت و همه بدى
را در دوزخْ قرار داده است.
بنا
بر اين، اگر حال زودگذرِ امرى، خوشايند و آينده پايدار آن، شرّ و ناخوشايند باشد،
نمىتوان آن را خير دانست. اين خير زودگذر، موجب نارضايتى و در نتيجه، ناشادكامى
پايدار را در آينده فراهم مىآورد. اين يك اصل اساسى است. از اين رو، امام على (ع)
تأكيد مىفرمايد كه:
ما
شَرٌّ بِشَرٍّ بَعدَهُ الجَنَّةُ، وما خَيرٌ بِخَيرٍ بَعدَهُ النّارُ، وكلُّ
نَعيمٍ دونَ الجَنَّةِ مَحقورٌ، وكلُّ بَلاءٍ دونَ النّارِ عافِيةٌ.[594]
آن
بدىاى كه بعد از آن بهشت است، بد نيست و آن نيكىاى كه پس از آن، آتش است، نيك
نيست. هر نعمتى در برابر بهشت، ناچيز است و هر گرفتارىاى در مقابل آتش، ايمنى
است.
نقل
شده كه پيامبر خدا (ص) هنگام ساخت مسجد النبى، اين بيت را زمزمه مىكردند: