نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 160
ارزيابى، مشخّص است. اين قانون به خوبى نشان مىدهد كه گاه خير و
سعادت واقعى انسان در سختى و رنج است و لذّت، رهاوردى جز شرّ و بدى ندارد. بر همين
اساس، در آغاز اين آيه، مسئله جنگ را- كه امرى سخت و پُر محنت است- طرح كرده و با
استناد به اين قاعده، بيان مىدارد كه هر چند از آن ناخرسنديد ( (كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ وَ هُوَ كُرْهٌ لَكُمْ))، امّا خير شما در آن است و طبيعتاً مردم از ترك جنگ، خرسند
مىشوند و شرّ آنان در آن است.
در
جاى ديگرى، مسئله ناخرسندى از همسر را طرح مىكند و مىفرمايد كه اگر از زنانتان
خوشتان نيامد، فوراً آنان را طلاق ندهيد، چه بسا از چيزى خوشتان نمىآيد؛ ولى خداوند
متعال در آن براى شما خير فراوان قرار مىدهد:
(فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ يَجْعَلَ اللَّهُ
فِيهِ خَيْراً كَثِيراً).[588] در طرف مقابل، ثروت را مورد
بحث قرار داده كه براى مردم، لذّتبخش است؛ امّا مىفرمايد: گمان نكنيد كه اين، مايه
خير براى آنان است: (وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا
أَنَّما نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلِي لَهُمْ
لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ).[589]
گناه نيز لذّتبخش است؛ امّا تباهى به بار مىآورد و طاعت، سخت است؛ امّا سعادت و
موفّقيت به ارمغان مىآورد.[590]
آنچه
مهم است اين كه مركز ثقل آموزههاى اسلام، لذّت نيست؛ بلكه خير و صلاح انسان است.
اين، رويكردى ديرين است كه پيشينه آن به همه اديان آسمانى و پيامبران الهى، باز
مىگردد.
اين
جاست كه بحث معيار خير و شر، مطرح مىشود. كار نظام ارزيابى، معرّفى خير و شر است.
حتّى نظام ارزيابى خواستگرا نيز هر چند خير اصيل را نمىيابد، امّا ادّعاى آن اين
است كه خير را معرفى مىكند. بنا بر اين، معيار خير و شر، متفاوت مىشود. از اين
رو، اصلاح نظام ارزيابى، به اصلاح معيار خير و شر باز مىگردد. براى اصلاح نظام
ارزيابى بايد معيار اصيل خير و شر را به دست آورد و بر اساس آن، به ارزيابى امور
پرداخت. به همين جهت، اين مسئله، مورد توجّه روايات قرار گرفته كه در ادامه به
آنها مىپردازيم:
عاقبتانديشى
ارزيابى
خيرگرا، عاقبتْانديش است، نه حالْانديش. توضيح اين كه امور زندگى، يك حال دارد و
يك آينده كه در آن، پيامد امور نمايان مىشود. ارزيابى خواستگرا، تنها به حال
پديدهها مىنگرد و هر آنچه را كه در زمان حال، خوشايند باشد، خير معرّفى مىكند و
هر آنچه را كه در زمان حال،