نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 143
آرزوهاى خود نمىرسد،[547] فرصتها را از دست مىدهد،[548]
محروميت به بار مىآورد،[549] به هلاكت منجر مىشود[550]
و در نهايت، موجب ناكامى و پشيمانى مىگردد. در سفارش امام باقر (ع) به جابر جُعفى
چنين آمده است:
إيّاكَ
والتَّوانِىَ فيما لا عُذرَ لَكَ فيه، فَإلَيهِ يَلجَأُ النادِمونَ.[551]
از
سستى در آنچه عذرى در آن ندارى، بپرهيز؛ كه پشيمانان به آن پناه مىبَرند.
پيشتر
بيان كرديم كه شادكامى اصيل، هم بُعد دنيوى دارد و هم بُعد اخروى. از آنچه در اين
بحث گذشت به دست مىآيد كه كسالت، از عوامل ناشادكامى است؛[552]
چون انسان، نه دنيا را به دست مىآورد و نه آخرت را. كسى كه در تلاش براى زندگى
خود سست باشد، سربار ديگران مىگردد.[553]
ب-
شرط بودن «التذاذ» براى «تحقّق سُرور مقدّر»
گفتيم
كه همه امور انسان و زندگى او توسط خداوند متعال تقدير مىشود. هر چند در باره
سرور و شادى، واژه تقدير به كار نرفته است، امّا به هر حال، اين كه انسان، به نشاط
نياز دارد و نشاط از راه لذّتْ تأمين مىشود و لذّت، عوامل مختلف و شرايط خاصّى
دارد، همگى جزء تقديرهاى تكوينى خداوند متعال اند. از اين رو، در اين جا با دو
مفهوم رو به رو هستيم: «سرور مقدّر» و «سرور مؤثّر». سرور مؤثّر، يعنى آن شادىها
و لذّتهايى كه در زندگى اثر مىگذارند و نشاط را به وجود مىآورند. عامل تبديل سرور
مقدّر به سرور مؤثّر، «التذاذ» انسان و استفاده درست از عوامل لذّتبخش است.
التذاذ، شادى را به وجود مىآورد و در نتيجه، انسان احساس نشاط مىكند. بنا بر اين
بايد انواع لذّت را شناخت و شروط آن را دانست و در زندگى به كار بست تا نشاط تأمين
گردد.
خلاصه
فصل
زندگى
موحّدانه، الگوى شادكامى از ديدگاه اسلام است. اين الگو بر اساس ساختار شادكامى،
مبتنى بر دو اصل اساسى است: «خيرباورى» و «لذّتبرى» كه نشاط را به ارمغان
مىآورند. خير