نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 142
هيچ خيرى در كسالت نيست. وقتى كسى در انجام دادن درست ركوع و طهارت
دچار كسالت شود، در او خيرى براى آخرتش نيست و هر گاه در امورى كه زندگى او را
سامان مىدهد، دچار كسالت شود، در او خيرى براى دنيايش نيست.
در
اين حديث، بر مسئله خير- كه يكى از اركان اساسى شادكامى است-، تأكيد شده و نقش
كسالت در محروميت از خير، برشمرده شده است كه نشان مىدهد نشاط، موجب خير در زندگى
مىشود و شادكامى را به وجود مىآورد.
به
ويژه در امور دنيوى، تركيب كسالت روحى و ناتوانى عملى، موجب فقر مىشود و همين
امر، يكى از پايههاى سعادت دنيوى را از بين مىبَرَد. امام على (ع) در اين باره
تصريح مىكند:
آن
گاه كه همه چيز جفت گشت، تنبلى و درماندگى با هم جفت شدند، و فقر، ثمره آن دو
گرديد.
همچنين
كسالت، مانع اداى حقوق (بويژه حقوق خداوند متعال) نيز مىگردد و سعادت اخروى را
تهديد مىكند. پيامبر خدا (ص) در سفارشهاى خود به امام على (ع) مىفرمايد:
از
دو خصلت بر كنار باش: تنگخُلقى و تنبلى؛ زيرا اگر خُلقت تنگ شود، نمىتوانى بر
حقْ صبر كنى و اگر تنبل باشى، نمىتوانى حقّى را ادا كنى.
نظام
حقوق براى تنظيم روابط انسان با ديگران (خدا و مردم)، جهت دستيابى به شادكامى دنيا
و آخرت است و كسالت، از عوامل مهمّى است كه مانع تحقّق اين امر مىشود.
كسالت،
كليد هر شرّ و بدى[545] و قفل هر خير و بركت است.[546]
لذا كسى كه به آن دچار شود، به