responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ادوار فقه ( فارسي ) نویسنده : شهابی، محمود    جلد : 1  صفحه : 264


و يك ركعت آخر با دستهء دوم به جا آورده شود و ديگر عكس اين ترتيب ( ركعت اول با دستهء اول و دو ركعت آخر با دستهء دوم ) .
« هيچ يك از علماء آيهء شريفه را بر صلاة عسفان حمل نكرده‌اند [1] بلكه يا بر صلاة بطن النّخل حمل كرده‌اند چنان كه حسن بصرى گفته و يا بر صلاة ذات الرّقاع و در آن دو قولست . . » ابو الفتوح در ذيل آيهء ياد شده پس از اين كه كيفيت نماز خوف را به تفصيل ذكر كرده و اقوال فقها و اختلافات ايشان را شرح داده و مذاهب ابو حنيفهء و ابن ابى ليلى و شافعى و احمد حنبل و مالك را با مذهب شيعه از لحاظ جهات اختلاف و اتفاق در اين موضوع انطباق داده چنين گفته است : « . . و اخبار بسيار آمده از طرف ما و مخالفان ما بر اين ترتيب كه ما گفتيم كه رسول ( ص ) صلاة خوف چنين كرد در چند جايگاه به عسفان و ذات النّخل و ذات الرّقاع و جز آن . . »



[1] - اين گفته با آن چه در آغاز اين قسمت از شيخ الطائفه در ذيل آيهء * ( وَإِذا كُنْتَ فِيهِمْ نقل گرديد به ظاهر خالى از ناسازگارى نيست چه در آنجا تصريح شده كه آيه در عسفان نزول يافته است بعلاوه اگر اتفاق باشد كه آيه بر نماز در عسفان حمل نگردد و نزول آن در موقع بطن النخل يا ذات الرقاع ، كه به گفتهء بعضى اين دو بعد از آن بوده ، صلاة عسفان كه مقدم بر نزول آيه وقوع يافته چه مدركى داشته است ؟ .

نام کتاب : ادوار فقه ( فارسي ) نویسنده : شهابی، محمود    جلد : 1  صفحه : 264
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست