responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 400


مامور معاوية بن وليد ، ابراهيم را كه در مسجد خود نشسته بود گرفت و سرش را پوشاند و او را پيش مروان بردند ، از خاندان ابراهيم ، عبد الله بن على و عيسى بن موسى بن على و نيز تنى چند از وابستگانش با او رفتند .
چون ابراهيم پيش مروان رسيد ، مروان باو گفت اين گروهها كه در خراسان خروج كرده و طالب خلافت تو هستند چيست ؟
ابراهيم گفت هيچ اطلاعى از آن ندارم ولى اگر مىخواهى با تهمت بر ما ستم كنى هر چه مىخواهى انجام بده و سپس زبان گشود و گستاخانه با مروان سخن گفت ، مروان دستور داد او را به زندان انداختند .
هيثم مىگويد ، ابو عبيده براى من نقل كرد كه من در زندان ابراهيم پيش او مىرفتم ، عبد الله پسر عمر بن عبد العزيز هم با او زندانى بود ، من به او سلام مىدادم و تمام روز را در زندان مىماندم گاهى هم شبها همانجا مىخوابيدم ، شبى كه پيش او بودم و در يكى از ايوانهاى سر پوشيده زندان خوابيده بودم از پشت در زندان گفته شد يكى از غلامان مروان مىخواهد وارد شود و خواست در را بگشايند ، گشودند همراه حدود بيست تن از غلامان مروان وارد شدند ، ساعتى آنجا بودند و برگشتند و صدايى از هيچكس نشنيدم .
چون صبح شد به حجره آن دو رفتم كه سلام دهم هر دو را كشته يافتم و گمان مىكنم آن دو را خفه كرده بودند .
چون ابراهيم كشته شد برادرانش ابو جعفر و ابو العباس بر جان خود ترسيدند از حميمه به عراق گريختند ، عبد الله و اسماعيل و عيسى و داود پسران على بن عبد الله بن عباس هم همراه آن دو بودند و خود را به كوفه رساندند و در خانه ابو سلمه خلال ( سركه فروش ، يگارگر ، كنده كار ) كه از داعيان حكومت براى پدرشان محمد بن على در عراق بود منزل كردند .
ابو سلمه سپس همه را در خانه وليد بن سعد كه در محله بنى اود [ 442 ] بود منزل داد ، مساور قصاب و يقطين ابزارى را كه هر دو از بزرگان شيعه بودند و قبلا با محمد بن على ملاقات كرده بودند و بانان دستور داده بود ابو سلمه را يارى كنند


442 - براى اطلاع بيشتر درباره اين قبيله كه ساكن كوفه بوده‌اند ، ر . ك ، ابن حزم ، جمهرة انساب العرب ، ص 411 چاپ عبد السلام محمد هارون ، مصر 1971 ميلادى . ( م )

نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 400
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست