نام کتاب : رساله جوديه نویسنده : ابن سينا جلد : 0 صفحه : 35
ارتباط ايران با سرزمين هند در طبّ ايرانى بىدخالت نبوده است كه
وقتى طبّ يونان و هند را با طبّ مخصوص ايران ممزوج نمائيم طبّ دوران هخامنشى و سپس
طبّ دوران ساسانيان و قبل از اسلام ميباشد. منتهى بايد گفت قسمت اعظم آن مقتبس از
طبّ يونان است با اين توجّه كه طبّ هند و طبّ مخصوص سرزمين ما در ذيل طبّ يونان
بوده است.
پس از حمله عرب
پس از حمله عرب بايران لطمه فوق العادهاى باين مكتب وارد آمد و كم
كم اهميّت آن بواسطه نفوذ فوق العاده اعراب يعنى فاتحين ايران كاسته و رو بزوال
رفت چنانكه در سال 148 هجرى قمرى (765 ميلادى) منصور خليفه دوّم عبّاسى را كسالت
سخت عارض گرديد كه اطبّاء بغداد در معالجت آن عاجز ماندند، منصور جورجيس- بن
بختيشوع بزرگترين طبيب جندى شاپور را احضار كرد و او ببغداد آمده خليفه را معالجه
كرد و از آن پس كم كم بواسطه تشويق خلفاى عبّاسى و برترى و تفوّق دولت غالب
بيمارستان جندى شاپور و مدرسه طبّ آن از اهميّت خود كاسته و بجاى آن بغداد مركز
علم گرديد.
پس از منصور هارون الرّشيد و مأمون و متوكّل و مقتدر و ساير خلفاى
عبّاسى بتقليد انوشيروان شاهنشاه بزرگ ايران بيمارستانها بر پا ساخته و اطباء
بيمارستان جندى شاپور را ببغداد جلب نمودند و ما اين مطالب را بعدا در موقع خود
متذكّر خواهيم شد.
چنانكه بيان گرديد قسمت اعظم طبّ از يونان و روم بايران وارد شده و
پزشكانى كه بر اثر عدم قبول كيش مسيحى نتوانستند در روم شرقى بمانند به ايران و
بين النّهرين و آسياى صغير مهاجرت نموده در
نام کتاب : رساله جوديه نویسنده : ابن سينا جلد : 0 صفحه : 35