responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله جوديه نویسنده : ابن سينا    جلد : 0  صفحه : 31

در آن تغييرات مهمّى پس از چندين هزار سال بعمل نيامده و پس از وى عدّه زيادى از پزشكان اين سوگندنامه را در كتب خود ذكر نموده‌اند من جمله پزشك عاليشأن ايرانى «على بن عباس مجوس اهوازى ارجانى» آن را در كتاب معروف خود «كامل الصّناعه الطّبيه الملكى» بعربى نگاشته است.

بقراط در حقيقت محكم‌ترين پايه علم طبّ را نهاده و مجموعه طبّى بنام «مجموعه ابقراطى» [1] در عالم طبّ از خود بيادگار گذاشته است كه ديگران بر روى اين پايه كاخ دانش پزشكى را استوار نمودند.

جالينوس‌ [2]

پس از بقراط بايد نام جالينوس را ذكر نمود كه در حقيقت از بزرگترين ستارگان آسمان عالم طبّ ميباشد.

جالينوس معلومات دوره بقراط را با تجربيّات نفيسه خود توأم نمود و بر روى پايه و بنائى كه بقراط بنا نهاده بود كاخ پزشكى را بر پا ساخت.

اين دانشمند بزرگ پس از تجربيّات و تفحّصات و مخصوصا مسافرت‌هايى كه به بسيارى از بلاد نموده مشغول طبابت شده و از خود تصنيفات و تأليفاتى بيادگار گذارده كه قسمت اعظم پايه و اساس طبّ اسلامى ميباشد.


[1] -Corpus Hippocraticum .

[2] - جالينوس كه اروپائيان وى راGalien ميگويند، اصلا از يونانيان پرگامس (برغامس)( PergamoS در آسياى صغير) ميباشد. طبّ را در اسكندريّه آموخته و كسب معلومات از علماء آنجا نموده و بجزيره قبرس و برخى جزائر درياى مديترانه و فلسطين رفته و مطالعات زياد نموده، سپس به رم عزيمت كرده و بمعالجه پرداخته و در كنف لطف امپراطور روم مارك ارل قرار گرفته و در اين شهر بافاده علوم و مخصوصا طبّ پرداخته است و طبّ نظرى و تجربى را كه دنباله افكار و عقايد بقراط بود در عالم برقرار ساخت و مكتبى پس از خود در دنيا گذارد كه بزرگترين مكتب طبّى عالم است، صاحب تأليفات زياد در حكمت و فلسفه و تمام شعب طبّ است.

نام کتاب : رساله جوديه نویسنده : ابن سينا    جلد : 0  صفحه : 31
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست