responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه قانون در طب نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 527

1. حبل ذراع، [1] رگى كه بر سطح زند بالا امتداد دارد، سپس به طرف خارجى متمايل‌

به برآمدگى زند زيرين كشيده مى‌گردد و در پايين بخش‌هاى خارجى از مچ دست‌

پراكنده مى‌شود؛

2. رگ دوم به طرف محل خميدگى آرنج در سطح ساعد رو مى‌آورد و با رشته‌اى از وريد زير بغلى آميخته مى‌شود، پس از مجموع آن دو وريد اكحل‌ [2] تشكيل مى‌گردد؛

3. رگ سوم در عمق (بازو) فرو مى‌رود [3] و آن نيز در عمق با رشته‌اى از وريد زير بغلى آميخته مى‌گردد.

وريد زير بغلى، [4] اول چيزى كه از آن منشعب مى‌گردد، رشته‌هايى است كه در عمق بازو فرو مى‌روند و در بين ماهيچه‌هاى موجود در آنجا پراكنده مى‌گردند و در آن ناپديد مى‌شوند، مگر رشته‌اى كه به ساعد مى‌رسد.

هرگاه وريد زير بغلى به نزديكى مفصل آرنج رسيد، به دو رشته تقسيم مى‌گردد: يك رشته در عمق فرو مى‌رود و به رشته عمقى از وريد قيفال متصل مى‌شود و اندكى با آن همراه مى‌گردد، سپس از هم جدا مى‌شوند، يكى رو به پايين به جانب داخلى فرود مى‌آيد تا به انگشت كوچك و انگشترى و نيمى از انگشت ميانى مى‌رسد و ديگرى رو به بالا مى‌رود و در بخش‌هاى خارجى دست كه با استخوان در تماس است، توزيع مى‌گردد.

رشته دوم از دو رشته زير بغلى نزد ساعد به شاخه‌هاى چهارگانه تقسيم مى‌گردد:


[1] وريد ساعد، وريد ميانى ساعد (Median Vein of the Forearm( وريد كوچكى است كه از كف دست شروع مى‌شود و در قدام ساعد صعود مى‌كند اين وريد به وريد بازيليك يا وريد مديان كوبيتال مى‌ريزد و يا به دو شاخه تقسيم مى‌شود كه يكى به نام وريد مديان بازيليك و به وريد بازيليك مى‌ريزد و ديگرى تحت عنوان وريد مديان سفاليك به وريد سفاليك تخليه مى‌شود. (ضروريات آناتومى اسنل، ص 202)

[2] وريد وسط زند، وريد مديان كوبيتال (Median Cubital Vein( وريدهاى سفاليك و بازيليك را در حفره كوبيتال با يكديگر مرتبط مى‌كند. (ضروريات آناتومى اسنل، ص 202) وريد اكحل به نام‌هاى ديگرى چون نهر بدن، و وريد اوسط به دليل توسعه آن بين وريد قيفال و باسليق ناميده مى‌شود. اكحل به سريانى كحلاوس ناميده مى‌شود. آن را اكحل گويند، زيرا به دليل زيادى خون در آن به رنگ كحل (كبود) ديده مى‌شود. (نقل از حكيم جيلانى، ص 332)

[3] از وريدهاى عمقى همراه با شريان.

[4] وريد زير بغلى (Axillary Vein(.

نام کتاب : ترجمه قانون در طب نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 527
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست