responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه قانون در طب نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 461

بازو را در خود مى‌گيرد، محل اتصال اين ماهيچه نزديك محل اتصال وتر ماهيچه بزرگِ بالا آمده از (جناغ) سينه مى‌باشد [1]. گفته شده كه يكى از دو سر ماهيچه از داخل (ترقوه و گردن) مى‌باشد و با اندكى اريب به سوى داخل گرايش مى‌دهد و سر ديگر ماهيچه از خارج آن مى‌آيد و به پشت شانه بخش پايينى آن پيوند مى‌خورد و بازو را با اندكى اريب به سوى خارج گرايش مى‌دهد و هرگاه دو سر ماهيچه با هم عمل نمايند بازو را به صورت مستقيم بالا مى‌برد.

برخى از مردم (علماى تشريح) دو ماهيچه ديگر را به تعداد ماهيچه‌هاى بازو اضافه مى‌نمايند: ماهيچه‌اى كوچك كه از پستان مى‌آيد، و ماهيچه ديگرى كه در مفصل شانه نهان شده است و بسا ماهيچه‌هاى آرنج با آن عمل مشتركى را انجام مى‌دهند.

فصل هجدهم: تشريح ماهيچه‌هاى حركت ساعد

پاره‌اى از ماهيچه‌هاى حركت دهنده ساعد، خم كننده ساعد و پاره‌اى بازكننده آن مى‌باشند. اين گونه از ماهيچه‌ها روى استخوان بازو قرار داده شده‌اند و پاره‌اى از ماهيچه‌هاى ساعد رو گرداننده‌ [2] و پاره‌اى ديگر برگرداننده‌ [3] مى‌باشند، اين گونه ماهيچه‌ها روى بازو قرار ندارند.

(ماهيچه‌هاى بازكننده)

ماهيچه بازكننده، يك زوج ماهيچه مى‌باشد كه يك فرد آن ساعد را با گرايش به داخل بدن، بازمى گرداند، زيرا رويشگاه آن از زير بخش قدامى بازو و ضلع پايينى شانه مى‌باشد و در ادامه به بخش‌هاى داخلى آرنج پيوند مى‌خورد و فرد ديگر آن ساعد را با


[1] مقصود ماهيچه سينه‌اى بزرگ است.

[2] مقصود ابن سينا از روگرداننده (درون گردان (ترجمه ماده كبّ به معناى به رو افتادن) يعنى بطن ساعد و كف دست به سوى زمين گردانده شود.

[3] مقصود ابن سينا از برگرداننده (خارج گردان (ترجمه ماده بطح به معناى وارونه شدن) يعنى پشت ساعد و دست به سوى زمين گردانده شود.

نام کتاب : ترجمه قانون در طب نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 461
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست