responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه قانون در طب نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 375

در شير است همچنين منشأ پذيرش صورت- يعنى نيروى پذيرنده-، در منى زن مى‌باشد و همان‌طور كه هر يك از پنيرمايه و شير، جزيى از گوهر پنير به وجود آمده از آن دو را تشكيل مى‌دهند، همچنين هر يك از دو منى اجزاى گوهر جنين را تشكيل مى‌دهند.

اين نظريه اندكى بلكه بسيار (به دقت) با نظر جالينوس متفاوت مى‌باشد، زيرا وى بر اين باور است كه در هر يك از دو منى، نيروى منعقد كننده و نيروى پذيرنده وجود دارد، ولى‌ [1] با اين وجود منعى نيست كه بگويد: نيروى منعقد كننده در منى نرينه نيرومندتر، و نيروى پذيرنده در منى مادينه نيرومندتر مى‌باشد، بررسى و تحقيق بيشتر در اين موضوع در كتاب‌هاى ديگر ما در علوم پايه، مى‌باشد.

نقش خون ايام عادت در جنين‌ [2]

خونى كه از زنان در روزهاى عادت خارج مى‌شود، (بيشتر آن) در تغذيه جنين از آن استفاده مى‌گردد بدين صورت كه بخشى از آن شبيه گوهر منى و اعضاى منوى مى‌شود و غذاى رشد دهنده آن اعضا، قرار مى‌گيرد، و بخش ديگر غذا نمى‌گردد ولى قابليت آن را دارد تا در فضاى خالى اعضا (در جنين) انعقاد يابد، پس به صورت پيه‌ [3] و گوشت مى‌گردد تا جاهاى خالى بين اعضاى نخستين (بدن جنين) را پر سازد، و بخش ديگر از اين خون، زايد انگاشته مى‌شود كه براى هيچ يك از اين دو منظور شايستگى ندارد [4] لذا در بدن زن ماندگار مى‌شود تا زمان نفاس كه طبيعت آن را به عنوان زايد [5] از بدن دفع نمايد؛ هنگامى‌


[1] اين عبارت براى جمع بين دو نظريه مى‌باشد.

[2] پس از اين كه روشن شد نقش منى زن و مرد در تكوّن جنين، اكنون در صدد بيان نقش خون حيض به عنوان ماده‌اى كه تغذيه جنين را در زمان باردارى به عهده دارد، مى‌باشد.

[3] سمين (چربى) در حكم پيه مى‌باشد، لذا آن را ذكر نكرد.

[4] بخش اندكى از اين خون نيز به دهانه معده ريزش مى‌كند به دليل مشاركت معده با رحم لذا طبيعت به چيزى براى تنشيف آن اشتياق مى‌ورزد اين حالت براى زنانى كه به پسر باردار مى‌باشند، كمتر مى‌باشد زيرا جنس نر به خاطر زيادى حرارت، غذاى بيشترى را جذب مى‌كند در نتيجه از تحليل توانمندترى برخوردار مى‌باشد، به اين مورد ابن سينا در قانون اشاره نكرده است.

[5] همراه با ديگر فضولات جنين از قبيل ادرار و مدفوع كه در پرده شفا، قرار دارد، هنگام نفاس، از بدن دفع مى‌گردد، جنين را سه پرده در برگرفته است: 1. پرده مشيمى كه غذا رسانى به جنين به وسيله آن مى‌باشد؛ 2. پرده شفا كه داخل پرده مشيمى قرار دارد؛ 3. پرده سلا كه داخل پرده شفا قرار داده شده است.

نام کتاب : ترجمه قانون در طب نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 375
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست