نام کتاب : برهان شفا نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 61
التصديق بأنها لا يمكن ألا تكون كذا إلا إذا أخذ المطلق عاما
للضرورى مادام الذات موجودة؛ و للضرورى مادام الموضوع موجودا على ما وضع به؛ و
للموجود غير الضرورى بأخذ الوجهين، ثم علم وجه الضرورة بعد علم وجه الاطلاق، و ذلك
نظرثان. فالعلم الذى هو بالحقيقة يقين هو الذى يعتقد فيه أن كذا كذا؛ و يعتقد أنه
لا يمكن ألا يكون كذا اعتقادا لا يمكن أن يزول.
فصل هفتم در مطلق برهان و در دو قسم آن: برهان «لم» و برهان «انّ»
كه دليل ناميده مىشود
(64) ابتدا وجوه علم اكتسابى را به تفصيل بيان مىكنيم: گاهى به
تصوّر حاصل از حدود و مصادرات و تعريفاتى كه علم را با آن آغاز مىكنند علم
اكتسابى گفته مىشود؛ و گاهى به هر تصديق حقيقى حاصل از قياسى منتج مبنى بر اينكه
هر فلان چنان است يا چنان نيست، علم اكتسابى گفته مىشود؛ و گاهى علم اكتسابى به
امرى اخصّ از اين دو گفته مىشود، و آن عبارت است از هر تصديق حقيقى حاصل از قياسى
كه دو تصديق افاده مىكند مبنى بر اينكه فلان چيز چنان است و امكان ندارد كه چنان
نباشد. معلوم است كه اين دو تصديق باهم فرق دارند: زيرا [آنچه از] نتايج مطلق
فهميده مىشود اين است كه فلان چيز چنان است و اين تصديق كه فلان چيز امكان ندارد
چنان نباشد همراه آنها [يعنى: نتايج مطلق] نيست، مگر آنكه مطلق را شامل قضيهى
ضروريهى ذاتيه و قضيهى ضروريهى وصفيه و موجود عارى از هر دو نوع ضرورت بدانيم.
پس معلوم شد كه وجه ضرورت بعد از علم به وجه اطلاق [قضيه] است، و اين امر يك لحاظ
ديگرى است. پس علمى كه در حقيقت يقينى است عبارت است از آنچه كه در آن اعتقاد حاصل
مىشود به اينكه فلان چيز چنان است و نيز اعتقاد حاصل مىشود كه فلان چيز ممكن
نيست چنان نباشد، اعتقادى كه زوال آن امكان ندارد.
60
(65) فإن قيل للتصديق الواقع إن كذا كذا- من غير أن يقترن به
التصديق الثانى- أنه يقين، فهو يقين غير دائم؛ بل يقين وقتا ما.
(65) و اگر به اين تصديق كه: فلان چيز چنان است- بدون اينكه تصديق
دوّم ضميمهى
نام کتاب : برهان شفا نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 61