نام کتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات نویسنده : بهشتى، احمد جلد : 1 صفحه : 421
را فاعل بالقصد مىدانند و براى او غايت و غرض زايد بر ذات قائلند و
براى دفع نقص از خداوند، دل خوش كردهاند به اينكه غرض او به مخلوق برمىگردد، نه
به خود او، درباره اوّلين مخلوق چه مىگويند؟ اوّلين مخلوق، براى كه و براى چه
صادر شد؟ بنابراين، چارهاى نيست جز اينكه گفته شود: اوّلين مخلوق غايتى جز خود
ذات بىمانند خداوند ندارد؛ ولى ديگر مخلوقات مىتوانند متعلّق اغراض و غاياتى طولى
باشند. هرچند همه اينها سرانجام به ذات خداوند بازگشت مىكنند و چنانكه او مبدء
المبادى است، غاية الغايات است. [1]
2. اكثريت داشتن هالكان
به فرضى كه تخويف و انذار، منافاتى با قضاوقدر نداشته باشد، باز هم
رفع اشكال نمىشود؛ چرا كه مبناى پاسخ اين است كه آنانى كه از تخويف و انذار بهره
مىگيرند و از كيفر، خلاص مىشوند، اكثريت دارند و تنها اندكى از مردم بهسبب عدم
توجه به تخويفها و انذارها گرفتار كيفر مىشوند و اين، شرّى اندك در مقابل خير
فراوان است.
بديهى است كه مسلمانان نسبت به كافران، اقليت دارند و بنابر نظر
ائمّه اسلام، همه كافران گرفتار هلاكند. او مىگويد:
فإن أنكروا ذلك، فقد خالفوا قول أئمّة الإسلام مع أنّ غرضه من هذا
الجواب ليس إلّا تمشية قولهم؛ [2]
اگر هالك بودن اكثريت انسانها را انكار كنند، با قول ائمّه اسلام
مخالفت كردهاند؛ با اينكه غرض شيخ الرئيس از اين پاسخ، همراهى آنهاست.
[1] . ر. ك: الحكمة المتعالية فى الاسفار العقلية الاربعه، ج 7، ص
84.