نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 313
خود را. (مسألة 2494 ) - اگر كسى دخترعمه يا دخترخال انسان را شير دهد به او محرم نمىشود ولى احتياط مستحب آن است كه از ازدواج با او خوددارى نمايد. (مسألة 2495 ) - مردى كه دو زن دارد اگر يكى از آن دو زن فرزند عموى زن ديگر را شير دهد زنى كه فرزند عموى او شير خورده به شوهر خود حرام نمىشود.
آداب شير دادن (مسألة 2496 ) - براى شير دادن بچه بهتر از هر كس
مادر اوست و سزاوار است كه مادر براى شير دادن از شوهر خود مزد نگيرد و
خوب است كه شوهر مزد بدهد و اگر مادر بخواهد بيشتر از دايه مزد بگيرد، شوهر
مىتواند بچه را از او گرفته و به دايه بدهد. (مسألة 2497 ) - مستحب است دايهاى كه براى طفل
مىگيرند دوازده امامى و داراى عقل و عفت و صورت نيكو باشد و مكروه است
كمعقل يا غير دوازده امامى يا بد صورت، يا بد خلق، يا زنازاده باشد. و نيز
مكروه است دايهاى بگيرند كه شيرش از بچهاى است كه از زنا به دنيا آمده
باشد.
مسائل متفرقه شير دادن (مسألة 2498 ) - مستحب است از زنها جلوگيرى كنند
كه هر بچهاى را شير ندهند، زيرا ممكن است فراموش شود كه به چه كسانى شير
دادهاند و بعداً دو نفر محرم با يكديگر ازدواج نمايند. (مسألة 2499 ) - كسانى كه به واسط شير خوردن
خويشى پيدا مىكنند مستحب است يكديگر را احترام نمايند ولى از يكديگر ارث
نمىبرند و حقهاى خويشى كه انسان با خويشان خود دارد براى آنان نيست. (مسألة 2500 ) - در صورتى كه ممكن باشد مستحب است بچه را دو سال تمام شير بدهند. (مسألة 2501 ) - اگر به واسط شير دادن حق شوهر از
بين نرود، زن مىتواند بدون اجاز شوهر، بچ كس ديگر را شير دهد، ولى جايز
نيست بچهاى را شير دهد كه به واسط شير دادن به آن بچه به شوهر خود حرام
شود مثلاً اگر شوهر او دختر شيرخوارى را براى خود عقد كرده باشد، زن نبايد
آن دختر را شير دهد، چون اگر آن دختر را شير دهد، خودش مادر زن شوهر مىشود
و بر او حرام مىگردد. (مسألة 2502 ) - اگر كسى بخواهد زن برادرش به او
محرم شود بايد دختر شيرخوارى را مثلاً دو روزه براى خود صيغه كند و در آن
دو روز با شرايطى كه در مسأل « 2483 » گفته شد زن برادرش آن دختر را شير دهد. (مسألة 2503 ) - اگر مرد پيش از آن كه زنى را
براى خود عقد كند بگويد به واسط شير خوردن آن زن بر او حرام شده، مثلاً
بگويد شير مادر او را خورده چنانچه تصديق او ممكن باشد نمىتواند با آن زن
ازدواج كند. و اگر بعد از عقد بگويد و خود زن هم حرف او را قبول نمايد،
عقد باطل است پس اگر مرد با او نزديكى نكرده باشد يا نزديكى كرده باشد ولى
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 313