responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 190

متصل نباشد، بنابر احتياط واجب بايد با كسى كه در طرف راست يا چپ او اقتدا كرده، يك متر فاصله نداشته باشد.
(مسألة 1446 ) - اگر در نماز بين مأموم و امام، يا بين مأموم و كسى كه مأموم به واسط او به امام متصل است يك متر فاصله پيدا شود، بايد قصد انفراد كند و نمازش صحيح است.
(مسألة 1447 ) - اگر نماز همه كسانى كه در صف جلو هستند تمام شود چنان‌چه فوراً براى نماز ديگرى به امام اقتدا كنند، جماعت صف بعد صحيح است.
(مسألة 1448 ) - اگر در ركعت دوم اقتدا كند، لازم نيست حمد و سوره بخواند ولى قنوت و تشهد را با امام مى‌خواند، و احتياط آن است كه موقع خواندن تشهد انگشتان دست و سينه و پا را به زمين بگذارد و زانوها را بلند كند و بايد بعد از تشهد با امام برخيزد و حمد و سوره را بخواند، و اگر براى سوره وقت ندارد، حمد را تمام كند و در ركوع خود را به امام برساند، اگر در ركوع به امام برسد، بنابر احتياط واجب قصد انفراد كند.
(مسألة 1449 ) - اگر موقعى كه امام در ركعت دوم نماز چهار ركعتى است اقتدا كند، بايد در ركعت دوم نمازش كه ركعت سوم امام است، بعد از دو سجده بنشيند، و تشهد را به مقدار واجب بخواند و برخيزد، و چنان‌چه براى گفتن سه مرتبه تسبيحات وقت ندارد، بايد يك مرتبه بگويد و در ركوع خود را به امام برساند.
(مسألة 1450 ) - اگر امام در ركعت سوم يا چهارم باشد و مأموم بداند كه اگر اقتدا كند و حمد را بخواند به ركوع امام نمى‌رسد، بنابر احتياط واجب بايد صبر كند تا امام به ركوع رود، بعد اقتدا نمايد.
(مسألة 1451 ) - اگر در حال قيام ركعت سوم يا چهارم امام اقتدا كند، بايد حمد و سوره را بخواند، و اگر براى سوره وقت ندارد، بايد حمد را تمام كند و در ركوع خود را به امام برساند، و اگر در ركوع به امام نرسد بنابر احتياط واجب قصد انفراد كند.
(مسألة 1452 ) - كسى كه مى‌داند اگر سوره يا قنوت را تمام كند به ركوع امام نمى‌رسد، چنان‌چه عمداً سوره يا قنوت را بخواند و به ركوع نرسد، اظهر اين است كه نمازش صحيح است و بايد به وظيفة منفرد عمل نمايد.
(مسألة 1453 ) - كسى كه اطمينان دارد كه اگر سوره را شروع كند يا تمام نمايد به ركوع امام مى‌رسد، درصورتى كه زياد طول نكشد بهتر آن است كه سوره را شروع كند، يا اگر شروع كرده تمام نمايد و اگر زياد طول بكشد احتياط واجب آن است كه شروع نكند، و چنان‌چه شروع كرده تمام ننمايد.
(مسألة 1454 ) - كسى كه يقين دارد، اگر سوره را بخواند به ركوع امام مى‌رسد، چنان‌چه سوره را بخواند و به ركوع نرسد جماعتش صحيح است.
(مسألة 1455 ) - اگر امام ايستاده باشد و مأموم نداند كه در كدام ركعت است مى‌تواند اقتدا كند، ولى بايد حمد و سوره را به قصد قربت بخواند و اگرچه بعد بفهمد كه امام در ركعت اول يا دوم بوده.

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 190
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست