responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 191


(مسألة 1456 ) - اگر به خيال اين كه امام در ركعت اول يا دوم است، حمد و سوره نخواند و بعد از ركوع بفهمد كه در ركعت سوم يا چهارم بوده نمازش صحيح است ولى اگر پيش از ركوع بفهمد، بايد حمد و سوره را بخواند و اگر وقت ندارد فقط حمد را بخواند و در ركوع خود را به امام برساند. و اگر نمى‌رسد بنابر احتياط واجب قصد انفراد نمايد.
(مسألة 1457 ) - اگر به خيال اين كه امام در ركعت سوم يا چهارم است حمد و سوره را بخواند و پيش از ركوع يا بعد از آن بفهمد كه در ركعت اول يا دوم بوده، نمازش صحيح است. و اگر در بين حمد و سوره بفهمد، لازم نيست آن را تمام كند.
(مسألة 1458 ) - اگر موقعى كه مشغول نماز مستحبى است جماعت بر پا شود چنان‌چه اطمينان ندارد كه اگر نماز را تمام كند به جماعت مى‌رسد مستحب است نماز را رها كند و مشغول نماز جماعت شود بلكه اگر اطمينان نداشته باشد كه به ركعت اول برسد مستحب است به همين دستور رفتار نمايد.
(مسألة 1459 ) - اگر موقعى كه مشغول نماز سه ركعتى يا چهار ركعتى است جماعت بر پا شود، چنان‌چه به ركوع ركعت سوم نرفته و اطمينان ندارد كه اگر نماز را تمام كند به جماعت مى‌رسد، مستحب است به نيت نماز مستحبى نماز را دو ركعتى تمام كند و خود را به جماعت برساند.
(مسألة 1460 ) - اگر نماز امام تمام شود و مأموم مشغول تشهد يا سلام اول باشد لازم نيست نيت فرادى كند.
(مسألة 1461 ) - كسى كه يك ركعت از امام عقب مانده بهتر آن است كه وقتى امام تشهد ركعت آخر را مى‌خواند، انگشتان دست و سينه و پا را به زمين بگذارد و زانوها را بلند نگه دارد و صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد. و اگر همآنجا بخواهد قصد انفراد نمايد مانعى ندارد. ولى چنان‌چه از اول قصد انفراد داشته محل اشكال است.

شرايط امام جماعت
(مسألة 1462 ) - امام جماعت بايد بالغ و عاقل و شيعه دوازده امامى و عادل و حلال‌زاده باشد و نماز را به طور صحيح بخواند، و نيز اگر مأموم مرد است امام او هم بايد مرد باشد و اقتدا كردن بچه مميز كه خوب و بد را مى‌فهمد به بچه مميز ديگر مانعى ندارد اگرچه آثار جماعت بر او مترتب نمى‌شود.
(مسألة1463 ) - امامى را كه عادل مى‌دانسته، اگر شك كند به عدالت خود باقى است يا نه، مى تواند به او اقتدا نمايد.
(مسألة 1464 ) - كسى كه ايستاده نماز مى‌خواند، نمى‌تواند به كسى كه نشسته يا خوابيده نماز مى‌خواند اقتدا كند. و كسى كه نشسته نماز مى‌خواند، نمى‌تواند به كسى كه خوابيده نماز مى‌خواند اقتدا نمايد.
(مسألة 1465 ) - كسى كه نشسته نماز مى‌خواند، مى‌تواند به كسى كه نشسته نماز مى‌خواند اقتدا كند، ولى اقتداء كسى كه خوابيده نماز مى‌خواند به كسى كه نشسته يا خوابيده نماز مى‌خواند محل اشكال است.
(مسألة 1466 ) - اگر امام جماعت به واسط عذرى با لباس نجس يا با تيمم يا با وضوى جبيره نماز بخواند، مى‌شود به او اقتدا كرد.

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 191
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست