responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 189

نيت فرادى كند يا نه، و بعد تصميم بگيرد كه نماز را با جماعت تمام كند، صحت جماعتش محل اشكال است.
(مسألة 1435 ) - اگر شك كند كه در بين نماز نيت فرادى كرده يا نه، بايد بنا بگذارد كه نيت فرادى نكرده است.
(مسألة 1436 ) - اگر موقعى كه امام در ركوع است، اقتدا كند و به ركوع امام برسد، اگرچه ذكر امام تمام شده باشد، نمازش صحيح است و يك ركعت حساب مى‌شود، اما اگر به مقدار ركوع خم شود و به ركوع امام نرسد، نمازش باطل است.
(مسألة 1437 ) - اگر موقعى كه امام در ركوع است اقتدا كند و به مقدار ركوع خم شود و شك كند كه به ركوع امام رسيده يا نه، نمازش باطل است.
(مسألة 1438 ) - اگر موقعى كه امام در ركوع است اقتدا كند و پيش از آن كه به انداز ركوع خم شود، امام سر از ركوع بردارد، بنابر احتياط واجب بايد قصد نيت فرادى بنمايد.
(مسألة 1439 ) - اگر اول نماز يا بين حمد و سوره اقتدا كند و اتفاقاً پيش از آن كه به ركوع رود، امام سر از ركوع بردارد، نماز او صحيح است.
(مسألة 1440 ) - اگر موقعى برسد كه امام مشغول خواندن تشهد آخر نماز است چنان‌چه بخواهد به ثواب جماعت برسد، بايد بعد از نيت و گفتن تكبيرة الاحرام بنشيند و تشهد را با امام بخواند، ولى سلام را نگويد و صبر كند تا امام سلام نماز را بدهد، بعد بايستد و بدون آن كه دوباره نيت كند و تكبير بگويد، حمد و سوره را بخواند، و آن را ركعت اول نماز خود حساب كند.
(مسألة 1441 ) - مأموم نبايد جلوتر از امام بايستد، و بنابر احتياط واجب اگر مأموم يك مرد باشد قدرى عقب تر در طرف راست امام بايستد، اگر متعدد باشند پشت سر امام بايستند، و در صورت اول اگر قد او بلندتر از امام است، بنابر احتياط واجب بايد طورى بايستد كه در ركوع و سجود جلوتر از امام نباشد.
(مسألة 1442 ) - اگر امام مرد و مأموم زن باشد چنان‌چه بين آن زن و امام يا بين آن زن و مأموم ديگرى كه مرد است و زن به بواسط او به امام متصل شده است پرده و مانند آن باشد اشكال ندارد.
(مسألة 1443 ) - اگر بعد از شروع به نماز بين مأموم و امام، يا بين مأموم و كسى كه مأموم به واسط او متصل به امام است، پرده يا چيز ديگرى حائل شود، جماعت باطل مى‌شود و لازم است مأموم به وظيفة منفرد عمل نمايد.
(مسألة 1444 ) - احتياط واجب آن است كه بين جاى سجده مأموم و جاى ايستادن امام به اندازة يك متر فاصله نباشد. و همچنين است اگر انسان به واسطة مأمومى كه جلوى او ايستاده به امام متصل باشد، و احتياط مستحب آن است كه جاى سجده مأموم با جاى كسى كه جلوى او ايستاده، هيچ فاصله نداشته باشد.
(مسألة 1445 ) - اگر مأموم به واسط كسى كه طرف راست يا چپ او اقتدا كرده به امام متصل باشد، و از جلو به امام

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 189
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست