responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 152


صلوات بر پيغمبر
(مسألة1133 ) - هر وقت انسان اسم مبارك حضرت رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم) را مانند محمد و احمد يا لقب و كنيه آن جناب را مثل مصطفى و ابوالقاسم بگويد يا بشنود، اگرچه در نماز باشد، مستحب است صلوات بفرستد.
(مسألة 1134 ) - موقع نوشتن اسم مبارك حضرت رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم) مستحب است صلوات را هم بنويسند. و نيز بهتر است هر وقت آن حضرت را ياد مى‌كنند صلوات بفرستد.

مبطلات نماز
(مسألة 1135 ) - دوازده چيز نماز را باطل مى‌كند و آن‌ها را مبطلات مى‌گويند.
اول - آن كه در بين نماز يكى از شرطهاى آن از بين برود، مثلاً در بين نماز بفهمد كه ساتر است غصبى است.
دوم - آن كه در بين نماز عمداً يا سهواً يا از روى ناچارى، چيزى كه وضو يا غسل را باطل مى‌كند پيش آيد، مثلاً بول از او بيرون آيد، ولى كسى كه نمى‌تواند از بيرون آمدن بول و غائط خوددارى كند، اگر در بين نماز بول يا غائط از او خارج شود، چنان‌چه به‌دستورى كه در احكام وضو صفحة ( 43 ) گفته شد، رفتار نمايد، نمازش باطل نمى شود، و نيز اگر در بين نماز از زن مستحاضه خون خارج شود، در صورتى كه به‌دستور استحاضه رفتار كرده باشد، نمازش صحيح است.
(مسألة 1136 ) - كسى كه بى‌اختيار خوابش برده، اگر نداند كه در بين نماز خوابش برده يا بعد از آن بايد نمازش را دوباره بخواند.
(مسألة 1137 ) - اگر بداند به اختيار خودش خوابيده و شك كند كه بعد از نماز بوده، يا در بين نماز يادش رفته كه مشغول نماز است و خوابيده نمازش صحيح است.
(مسألة 1138 ) - اگر در حال سجده از خواب بيدار شود و شك كند كه در سجده آخر نماز است، يا در سجده شكر، چنان‌چه بداند كه بى‌اختيار خوابش برده، بايد آن نماز را دوباره بخواند، و اگر بداند به اختيار خودش خوابيده و احتمال دهد كه از روى غفلت در سجده نماز خوابيده نمازش صحيح است.
سوم - از مبطلات نماز آن است كه دست‌ها را به قصد جزء نماز باشد روى هم بگذارد و اگر به اين قصد نباشد بلكه به‌عنوان ادب باشد، بنابر احتياط واجب نماز را دوباره بخواند.

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 152
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست