responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 151

5-
ترجمه تسبيحات اربعه‌ «سُبْحان اللهِ و الْحمْدُ للهِ و لا اِله اِلاّ اللهُ و اللهُ اكْبر»، يعنى خداوند متعال پاك و منزه است، و ثنا مخصوص او است و نيست خدايى سزاوار پرستش مگر خداى بى‌همتا و بزرگتر است از اين كه وصف شود.
6-
ترجمه تشهد و سلام كامل‌ «الْحمْدُ للهِ اشْهدُ انّ لا اِله اِلاّ اللهُ وحْدهُ لا شريك لهُ»، يعنى ستايش، مخصوص پروردگار است و شهادت مى‌دهم كه خدايى سزاوار پرستش نيست مگر خدايى كه يگانه است و شريك ندارد. «و اشْهدُ انّ مُحمّداً عبْدِهُ و رسُولهُ»، يعنى شهادت مى‌دهم كه محمّد (صلى الله عليه و آله و سلم) بنده خدا و فرستاده او است. «اللهم صل على محمد و آل‌محمد» ، يعنى خدايا رحمت بفرست بر محمّد و آل محمّد. «و تقبل شفاعته و ارفع درجته» يعنى قبول كن شفاعت پيغمبر را، و درجه آن حضرت را نزد خود بلند كن. «السلام عليك ايها النبى و رحمةالله و بركاته»، يعنى درود و سلام بر تو اى پيغمبر و رحمت و بركات خدا بر تو باد. «السلام علينا و على عباد الله الصالحين»، يعنى درود و سلام از خداوند عالم بر ما نمازگزاران و تمام بندگان خوب او. «السلام عليكم و رحمة الله و بركاته» يعنى درود و سلام و رحمت و بركات خداوند بر شما مؤمنين باد.

تعقيب نماز
(مسألة 1131 ) - مستحب است انسان بعد از نماز مقدارى مشغول تعقيب، يعنى خواندن ذكر و دعا و قرآن شود. و بهتر است پيش از آن كه از جاى خود حركت كند و وضو و غسل و تيمم او باطل شود، رو به قبله تعقيب را بخواند. و لازم نيست تعقيب به عربى باشد، ولى بهتر است چيزهايى را كه در كتاب‌هاى دعا دستور داده‌اند بخواند، و از تعقيب‌هايى كه خيلى سفارش شده است، تسبيح حضرت زهرا (سلام الله عليها) است كه بايد به اين ترتيب گفته شود: « 34 » مرتبه «الله اكبر» ، بعد از آن « 33 » مرتبه «الحمد لله»، بعد از آن « 33 » مرتبه «سبحان الله» و مى‌شود «سبحان الله» را پيش از «الحمد الله» گفت ولى بهتر است بعد از «الحمد الله» گفته شود.
(مسألة 2 1132 ) - مستحب است بعد از نماز، سجده شكر نمايد و همين قدر كه پيشانى را به قصد شكر بر زمين بگذارد كافى است. ولى بهتر است صد مرتبه يا سه مرتبه يا يك مرتبه، «شكراً لله» يا «عفواً» بگويد. و نيز مستحب است هر وقت نعمتى به انسان مى‌رسد يا بلائى از او دور مى‌شود سجده شكر به‌جا آورد.

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 151
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست