responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 137

(مسألة 1001 )بر مرد واجب است حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند بخواند. و بر مرد و زن واجب است حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند.
(مسألة 1002 )مرد بايد در نماز صبح و مغرب و عشا مواظب باشد كه تمام كلمات حمد و سوره حتى حرف آخر آن‌ها را بلند بخواند.
(مسألة 1003 )زن مى‌تواند حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند يا آهسته بخواند ولى اگر نامحرم صدايش را بشنود، بنابر احتياط آهسته بخواند.
(مسألة 1004 )اگر در جايى كه بايد نماز را بلند بخواند عمداً آهسته بخواند، يا در جايى كه بايد آهسته بخواند عمداً بلند بخواند، نمازش باطل است. ولى اگر از روى فراموشى يا ندانستن مساله باشد، صحيح است و اگر در بين خواندن حمد و سوره هم بفهمد اشتباه كرده، لازم نيست مقدارى را كه خوانده دوباره بخواند.
(مسألة 1005 )اگر كسى در خواندن حمد و سوره بيشتر از معمول صدايش را بلند كند، مثل آن كه آن‌ها را با فرياد بخواند، نمازش باطل است.
(مسألة 1006 )انسان بايد نماز را ياد بگيرد كه غلط نخواند. و كسى كه به هيچ قسم نمى‌تواند صحيح آن را ياد بگيرد، بايد هر طور كه مى‌تواند بخواند، و احتياط مستحب آن است كه نماز را به جماعت به‌جا آورد.
(مسألة 1007 )كسى كه حمد و سوره و چيزهاى ديگر نماز را به خوبى نمى‌داند و مى‌تواند ياد بگيرد، چنان‌چه وقت نماز وسعت دارد، بايد ياد بگيرد و اگر وقت تنگ است در صورتى كه ممكن باشد، بايد نمازش را به جماعت بخواند.
(مسألة 1008 )مزد نگرفتن براى ياد دادن واجبات نماز بهتر است و مزد گرفتن براى ياد دادن مستحبات آن بدون اشكال جائز است.
(مسألة 1009 )اگر يكى از كلمات حمد يا سوره را نداند، يا عمداً آن را نگويد، يا به‌جاى حرفى، حرف ديگر بگويد مثلاً به‌جاى ض،ظ بگويد، يا جايى كه بايد بدون زير و زبر خوانده شود زير و زبر بدهد، يا تشديد را نگويد، نماز او باطل است.
(مسألة 1010 )اگر انسان كلمه‌اى را كه ياد گرفته صحيح بداند و در نماز همانطور بخواند و بعد بفهمد غلط خوانده لازم نيست دوباره نماز را بخواند.
(مسألة 1011 )اگر زير و زبر كلمه‌اى را نداند يا نداند مثلاً كلمه‌اى به «س» است يا به «ص» بايد ياد بگيرد و چنان‌چه دو جور يا بيشتر بخواند، مثل آن كه در "اهدنا الصراط المستقيم"، "صراط"را يك مرتبه با "سين" و يك مرتبه با "صاد" بخواند نمازش باطل است، ولى اگر آن كلمه‌اى را كه دو جور خوانده از اذكار باشد، و غلط خواندن‌اش از ذكر بودن خارجش نكند نمازش صحيح است.
(مسألة 1012 )اگر در كلمه‌اى "واو" باشد و حرف قبل از "واو" در آن كلمه پيش داشته باشد و حرف بعد از "واو" در آن

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 137
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست