responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 136

به همين دستور عمل نمايد.
(مسألة 992 )اگر در نماز يكى از چهار سوره‌اى را كه آيه سجده دارد و در (مسأله‌361 ) گفته شد عمداً بخواند،بنابر احتياط نمازش باطل است.
(مسألة 993 ) اگر اشتباهاً مشغول خواندن سوره‌اى شود كه سجده واجب دارد، چنان‌چه پيش از رسيدن به آيه سجده بفهمد، بايد آن سوره را رها كند و سوره ديگر بخواند، و اگر بعد از خواندن آيه سجده بفهمد،احتياطاً به سجده اشاره نموده و سوره را تمام كند و بعد از نماز بايد سجده آن را به‌جا آورد.
(مسألة 994 ) اگر در نماز آيه سجده را گوش دهد ، نمازش صحيح است، و بنابر احتياط به سجده اشاره نمايد و بعد از نماز سجده آن را به‌جا آورد.
(مسألة 995 ) در نماز مستحبى خواندن سوره لازم نيست، اگرچه آن نماز به واسط نذر كردن واجب شده باشد، ولى در بعضى از نمازهاى مستحبى مثل نماز وحشت كه سوره مخصوصى دارد، اگر بخواهد به‌دستور آن نماز رفتار كرده باشد، بايد همان سوره را بخواند.
(مسألة 996 )در نماز جمعه و در نماز ظهر روز جمعه مستحب است در ركعت اول بعد از"حمد"، سوره "جمعه"و در ركعت دوم بعد از "حمد" سوره "منافقون" بخواند واگر مشغول يكى از اينها شود، بنابر احتياط واجب نمى‌تواند آن را رها كند و سوره ديگر بخواند.
(مسألة 997 )اگر بعد از حمد مشغول خواندن سوره "قل هو الله احد" يا سوره "قل يا ايها الكافرون" شود، نمى‌تواند آن را رها كند و سوره ديگر بخواند ولى در نماز جمعه و نماز ظهر روز جمعه اگر از روى فراموشى به‌جاى سوره "جمعه" و "منافقين" يكى از اين دو سوره را بخواند، مى‌تواند آن را رها كند و سوره"جمعه" و "منافقون" را بخواند و احتياط اين است كه بعد از تجاوز نصف رها ننمايد.
(مسألة 998 )اگر در نماز جمعه يا نماز ظهر روز جمعه عمداً سوره "قل هو الله احد"يا سوره "قل يا ايها الكافرون" بخواند، اگرچه به نصف نرسيده باشد، بنابر احتياط واجب نمى‌تواند رها كند و سوره "جمعه" و "منافقون" را بخواند.
(مسألة 999 )اگر در نماز، غير سوره "قل هو الله احد" و "قل يا ايها الكافرون" سوره ديگرى بخواند. تا به نصف نرسيده مى‌تواند رها كند و سوره ديگر بخواند. و بنابر احتياط در مابين نصف و دو ثلث رها نكند و پس از به دو ثلث رسيد رها كردن آن و عدول به سوره‌ى ديگر جايز نيست.
(مسألة 1000 )اگر مقدارى از سوره را فراموش كند يا از روى ناچارى مثلاً به واسط تنگى وقت يا جهت ديگر نشود آن را تمام نمايد، مى‌تواند آن سوره را رها كند و سوره ديگر بخواند، اگرچه از دو ثلث هم گذشته باشد يا سوره‌اى كه مى‌خوانده "قل هو الله احد" يا "قل يا ايها الكافرون" باشد.

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 136
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست