responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 135

(مسألة 981 )كسى كه نشسته نماز مى‌خواند، اگر بعد از خواندن حمد و سوره بتواند بايستد، و ركوع را ايستاده به‌جا آورد، بايد بايستد و از حال ايستاده به ركوع رود، و اگرنتواند، بايد ركوع را هم نشسته به‌جا آورد.
(مسألة 982 )كسى كه خوابيده نماز مى‌خواند، اگر در بين نماز بتواند بنشيند بايد مقدارى را كه مى‌تواند نشسته بخواند و نيز اگر مى‌تواند بايستد بايد مقدارى را كه مى‌تواند، ايستاده بخواند، ولى تا بدنش آرام نگرفته بايد چيزى از اذكار واجب را نخواند.
(مسألة 983 )كسى كه نشسته نماز مى‌خواند اگر در بين نماز بتواند بايستد بايد مقدارى را كه مى‌تواند ايستاده بخواند، ولى تا بدنش آرام نگرفته بايد چيزى از ذكرهاى واجب را نخواند.
(مسألة 984 )كسى كه مى‌تواند بايستد اگر بترسد كه به واسط ايستادن، مريض شود يا ضررى به او برسد، مى‌تواند نشسته نماز بخواند، و اگر از نشستن هم بترسد، مى‌تواند خوابيده نماز بخواند.
(مسألة 985 )اگر انسان احتمال بدهد كه آخر وقت مى‌تواند ايستاده نماز بخواند، بهتر است نماز را تأخير بيندازد.پس اگر نتوانست بايستد در آخر وقت مطابق وظيفه‌اش نماز را به‌جا آورد، و درصورتى كه اول وقت نماز را خوند و در آخر وقت قدرت بر ايستادن حاصل نموده، بايد نماز را دوباره به‌جا آورد.
(مسألة 986 )مستحب است در حال ايستادن بدن را راست نگهدارد، شانه‌ها را پايين بيندازد، دستها را روى رانها بگذارد، انگشتها را به هم بچسباند، جاى سجده را نگاه كند، سنگينى بدن را به طور مساوى روى دو پا بيندازد، با خضوع و خشوع باشد، پاها را پس و پيش نگذارد، اگر مرد است پاها را از سه انگشت باز تا يك وجب فاصله دهد، و اگر زن است پاها را به هم بچسباند.

قرائت
(مسألة 987 )در ركعت اول و دوم نمازهاى واجب يوميه، انسان بايد اول حمد و بعد از آن بنابر احتياط - يك سوره تمام بخواند و سوره والضحى و الم نشرح و همچنين سوره فيل و لايلاف در نماز يك سوره حساب مى‌شود.
(مسألة 988 )اگر وقت نماز تنگ باشد يا انسان ناچار شود كه سوره را نخواند، مثلاً بترسد كه اگر سوره را بخواند دزد يا درنده يا چيز ديگرى به او صدمه بزند، نبايد سوره را بخواند.
(مسألة 989 )اگر عمداً سوره را پيش از حمد بخواند، نمازش باطل است. و اگر اشتباهاً سوره را پيش از حمد بخواند و در بين آن يادش بيايد، بايد سوره را رها كند و بعد از خواندن حمد سوره را از اول بخواند.
(مسألة 990 )اگر حمد و سوره يا يكى از آن‌ها را فراموش كند، و بعد از رسيدن به ركوع بفهمد، نمازش صحيح است.
(مسألة 991 )اگر پيش از آن كه براى ركوع خم شود، بفهمد كه حمد و سوره را نخوانده بايد بخواند. و اگر بفهمد سوره را نخوانده بايد فقط سوره را بخواند، ولى اگر بفهمد حمد تنها را نخوانده، بايد اول حمد و بعد از آن دوباره سوره را بخواند. و نيز اگر خم شود و پيش از آن كه به ركوع برسد، بفهمد حمد و سوره يا سوره تنها يا حمد تنها را نخوانده، بايد بايستد و

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 135
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست