responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 138

كلمه همزه باشد، مثل كلمه "سوء" بايد آن "واو" را مد بدهد، يعنى آن را بكشد و همچنين اگر در كلمه‌اى "الف"باشد و حرف قبل از "الف" در آن كلمه زبر داشته باشد و حرف بعد از "الف" در آن كلمه همزه باشد مثل "جاء"، بايد "الف" آن را بكشد و نيز اگر در كلمه‌اى «ى» باشد و حرف پيش از «ى» در آن كلمه زير داشته باشد و حرف بعد از «ى» در آن كلمه همزه باشد مثل "جى‌ء"، بايد «ى» را با مد بخواند و اگر بعداز اين "واو" و "الف" و «يا» به‌جاى همزه حرفى باشد كه ساكن است، يعنى زير و زبر و پيش ندارد باز هم بايد اين سه حرف را با مد بخواند، مثلاً در"و لا الضالين" كه بعد از "الف" حرف "لام" ساكن است ، بايد "الف" آن را با مد بخواند، و چنان‌چه به‌دستورى كه گفته شد رفتار نكند، احتياط واجب آن است كه نماز را تمام كند و دوباره بخواند.
(مسألة1013 ) احتياط واجب آن است كه در نماز، وقف به حركت و وصل به سكون ننمايد، و معنى وقف به حركت آن است كه زير يا زبر يا پيش آخر كلمه‌اى را بگويد و بين آن كلمه و كلمه بعدش فاصله دهد، مثلاً بگويد "الرحمن الرحيم" و ميم "الرحيم" را زير بدهد و بعد قدرى فاصله دهد و بگويد: "مالك يوم الدين" و معنى وصل به سكون آن است كه زير يا زبر يا پيش كلمه‌اى را نگويد و آن كلمه را به كلمه بعد بچسباند، مثل آن كه بگويد : "الرحمن الرحيم" و ميم "الرحيم" را زير ندهد و فورا"مالك يوم الدين" را بگويد.
(مسألة 1014 ) در ركعت سوم و چهارم نماز مى‌تواند فقط يك حمد بخواند، يا يك مرتبه تسبيحات اربعه بگويد: يعنى يك مرتبه بگويد: "سبحان الله و الحمدلله ولا اله الا الله والله اكبر"، و بهتر آن است سه مرتبه بگويد، و مى‌تواند در يك ركعت حمد، و در ركعت ديگر تسبيحات بگويد، و در نماز فرادا بهتر است در هر دو ركعت تسبيحات بخواند. و براى مأموم در نمازهاى جهيره احوت لزومى اختيار تسبيحات است.
(مسألة 1015 ) در تنگى وقت بايد تسبيحات اربعه را يك مرتبه بگويد.
(مسألة 1016 ) بر مرد و زن واجب است كه در ركعت سوم و چهارم نماز، حمد يا تسبيحات را آهسته بخوانند.
(مسألة 1017 ) اگر در ركعت سوم و چهارم حمد بخواند، بنابر احتياط واجب بايد "بسم الله" آن را هم آهسته بگويد.
(مسألة 1018 ) كسى كه نمى‌تواند تسبيحات را ياد بگيرد يا درست بخواند، بايد در ركعت سوم و چهارم حمد بخواند.
(مسألة 1019 ) اگر در دو ركعت اول نماز به خيال اين كه دو ركعت آخر است تسبيحات بگويد، چنان‌چه پيش از ركوع بفهمد، بايد حمد و سوره را بخواند و اگر در ركوع يا بعد از ركوع بفهمد، نمازش صحيح است.
(مسألة 1020 ) اگر در دو ركعت آخر نماز به خيال اينكه دو ركعت اول است حمد بخواند، يا در دو ركعت اول نماز با اينكه گمان مى‌كرده در دو ركعت آخر است حمد بخواند، چه پيش از ركوع بفهمد چه بعد از آن، نمازش صحيح است.
(مسألة 1021 ) گر در ركعت سوم يا چهارم مى‌خواست حمد بخواند تسبيحات به زبانش آمد يا مى‌خواست تسبيحات بخواند حمد به زبانش آمد، بايد آن را رها كند و دوباره حمد يا تسبيحات را بخواند، ولى اگر عادتش خواندن چيزى بوده

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 138
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست